Maanantai-ilta 19. marraskuuta oli meillä Automyynti Saarakkalassa, Kurikassa poikkeava ilta. Kurikan Rotaryklubin jäsenet halusivat tulla meille kylään ja tutustumaan sähköautoihin.

Tartuimme tietysti tilaisuuteen järjestää ilta sähköautoilun parissa. Iltaa edelsi kuitenkin oman, automyyjän pääni kunnon ”tukkapölly”! Eli toisin sanoen kunnollinen tutustumiseni ekoautoilun maailmaan alkoi.

Nyt voisi hävetä

Omissakin automyyntitilanteissa on tullut sorruttua sähköautojen lataamisen vaikeuden voivotteluun. ”Kun ei niitä latauspisteitä ole vielä niin paljoa, niin…” Shame on you, sanoisi lukioaikainen englanninkielen opettajanikin! Mitä puppua olen puhunutkaan!

Latausverkosto kasvaa Suomessa koko ajan ja kiihtyvään tahtiin. On ilmaisia, on maksullisia ja ne ovat helposti löydettävissä. Ja, kuitenkin, suurin osa latauksesta tapahtuu ihan kotona. Mietipä seuraava skenaario. Töistä tullessasi laitat auton lataukseen, vaihdat ne mukavimmat kotivaatteet päällesi, syöt hyvää ruokaa ja rojahdat sohvalle. Aamulla herättyäsi on ladattu niin ihminen kuin autokin ja ei muuta kuin päästötöntä päivää viettämään! Kätevää.

Dinoja ja vertaistukea

Itse ajan bensamoottorilla varustetulla autolla ja mietin, joudunko nyt jonnekin surutyöryhmään. ”Hei, olen Matleena ja ajan bensa-autolla…”. ”Hei Matleena” vastaa dinoseurakunta. (Dino on joidenkin sähköautoilijoiden sellainen höpsö hassuttelunimi polttoainemoottoriautoille).

Mutta ei, ei ekoautoilu poissulje mitään. Päinvastoin. Bensa- ja dieselautoja tullaan myymään jatkossakin ja ekoautoilu tarjoaa vain yhden vaihtoehdon lisää asiakkaille.

Bensa- ja dieselautoja tullaan myymään jatkossakin ja ekoautoilu tarjoaa vain yhden vaihtoehdon lisää asiakkaille.

Ekoautoilun maailma on täynnä mielenkiintoisia juttuja ja mikä parasta, tästä aiheesta innostuneita on paljon. Ilmapiiri ekoautoilun parissa olevien kesken on vertaistukimainen; kokemuksia ja tietoa jaetaan ahkerasti, uusista latauspisteistä tiedotetaan ASAP ja käyttäjien keskinäisiä koeajojakin tapahtuu.

Mitä jäi käteen

Iltamme ilmapiiriä luonnehtisin positiivisen uteliaaksi. Vieraidemme kysymykset koskivat perinteisiä ekoautoiluun liittyviä asioita; latausta, toimintamatkoja, miten lataus tapahtuu julkisilla asemilla ja mitä kotilatausasema maksaa. Illan tarkoitus oli poistaa salaperäisyyttä sähköautoilun ympäriltä ja kertoa kansan kielellä aiheeseen liittyvistä asioista. Siinä taidettiin onnistua. Iloisin mielin vieraamme poistuivat Hyundain Kaistalla-lehdet kainalossaan Kurikan pimenevään iltaan.

Lopuksi vielä yksi mielestäni osuva kommentti sähköauton käyttäjältä: ”Siirtyminen sähköautoon oli kuin siirtyminen älypuhelimeen; elämänlaatu parani.” Niin, millainen kännykkä tai auto sinulla mahtaa olla vuonna 2019?