Hyundait olivat Veljekset Keskisen kyläkaupassa Tuurissa jo kolmatta kertaa 14.5-18.5. Mukana olivat maahantuojan ja Pohjanmaan Hyundai-jälleenmyyjien edustajat. Käytin tilaisuuden hyväksi ja kartoitin, mitä Tuurissa oltiin mieltä ekoautoilusta.

Alkuun tuoreimmat luvut

Tämän vuoden ensimmäisellä neljänneksellä uusien matalapäästöisten lataus- ja kaasuautojen ensirekisteröinnit kasvoivat + 6 % ja niitä päätyi rekisteriin yhteensä 1881 kappaletta. Ensirekisteröintien määrän kehitys oli suurinta täyssähköautojen kohdalla, +170 % ja sähköautoja rekisteröitiin yhteensä 473 kappaletta. No niin, katsotaas mitä autoilijat Tuurissa olivat tästä mieltä!

Herra tilasto ja hillittyä hybridimietintää

Koijärveltä Tuuriin tulleet Juha ja Kirsi-Maria olivat juuri tehneet autokaupat kahdesta autosta. Vaikka ostoskoriin ei vielä ekoautoa tullutkaan, ajattelevat he aiheesta pelkästään positiivisesti. Nytkin autojen ostopäätöksissä oli vaikuttaneet päästölukemat ja kulutus. Sähköautoilussa tätä pariskuntaa epäilyttää vielä toimintamatkan riittävyys ja vetokyky. He ajavat 150 kilometriä päivässä ja perässä kulkee myös asuntovaunu. Heidän kanssaan keskustellessa tuli kyllä esiin, että erityisesti Juha seuraa sähköautoilun kehitystä; rouva nimittikin miestään ”herra tilastoksi”. Tulevaisuudessa pariskunnan toisena autona nähdään sähköauto.

Lasten lelupuolella tuotteita järjesteli kaupassa työskentelevä töysäläinen Hanna. Hannan työkaveri oli juuri vaihtanut autonsa hybridiin, joten autoasiat olivat olleet pinnalla kahvipöytäkeskusteluissa. Tällä hetkellä Hannan kulkupelinä on V6-moottorilla varustettu auto ja hän tuumaa, että ”aina saa olla tankilla”. Ajauduimmekin luontevasti keskustelemaan sekä hybridin että ladattavien hybridien tankkaamisen helppoudesta ihan siinä kotona ja kuinka aamulla töihin lähtiessä saa vain lähteä töihin. (Hannan työmatkan pituus ei ylitä 50 kilometriä, joka on esim. IONIQ:n ladattavan hybridin toimintamatka). Jätetään ajatus IONIQ:stä hautumaan!

Luonnon ystävä ja tekniikkamies

Jos olet seurannut televisiosta Tuurin omaa ohjelmaa, et ole voinut olla törmäämättä tähän superpirteään, punatukkaiseen pakkaukseen! Nappasin käytävältä haastatteluun tietenkin kyläkaupan oman Tuulan. Noh, heti kättelyssä tuli kyllä esiin, että Tuulalla ei ole ajokorttia eikä näin ollen autoakaan. Hän luonnehtiikin itseään luonnon suureksi ystäväksi. Mutta! Jos hän autoilisi, hankkisi hän ehdottomasti sähköauton juurikin edellä olevasta syystä. Tuula ei siis saa virtaansa autoista vaan luonnosta.

Virtaa taas juurikin autoista saa tuurilainen Heikki, joka oli matkassa puolisonsa Maijan kanssa. Heikki seuraa tiiviisti sähköautoilua ja tekniikoiden kehittymistä. Puolitoista vuotta sitten tämä pariskunta vaihtoikin diesel-auton ladattavaan diesel hybridiin. Kilometrejä heidän autoonsa kertyy vuodessa noin 45 000 ja autossa pitää olla myös vetokykyä. Sähkö- ja ekoautoilussa yleensäkin Heikkiä kiehtoo taloudellisuus, tasainen veto ja hiljaisuus. Pariskunnan seuraavakin auto on ekoauto. Keskustelumme jatkui Hyundai Tucsonin ympärillä, josta on tarjolla diesel hybridi.

Summa summarum

Mitä jäi käteen Tuurista? Voittopuolisesti ekoautoiluun suhtauduttiin positiivisesti. Ihan puhtaaseen sähköautoon siirtymisen kynnys on suurempi kuin esimerkiksi ladattavan hybridin. Hybridi taas on monelle jo selvä vaihtoehto. Ekoautoista puhuttaessa puheenaiheeksi nousivat myös poliittiset päätökset ja autojen hinta.

Ja täytyy kyllä sanoa, että IONIQ-malliston ja SäjköKonan ympärillä ei ollut niin suurta hälinää kuin olin odottanut. Eniten kuhinaa olikin Tuurissa lanseeratun i30 N fastbackin ympärillä, josta tuli myös tämän kuvassa olevan, kovasti autoista kiinnostuneen pojan suosikki. Miltä mahtaa automaailma näyttää silloin, kun tämä nuori mies siirtyy autoilijoiden joukkoon? Jää nähtäväksi.