Finnish Electric Winter Tour starttasi keskiviikkona 6.2.2019 ja matkaseurue palaa koteihinsa su 10.2.2019. Matka starttasi Helsingistä ja seurue ajaa Suomen itäreunaa Nuorgamiin ja siitä länsirannikkoa pitkin takaisin Helsinkiin.

Matkan tarkoituksena on tehdä sähköautoilua tunnetuksi ja näyttää, että sähköautolla on mahdollista kulkea myös pidempiä matkoja. Kilometrejä reissun aikana kertyy arviolta reilu 3100.

Matkaa voi seurata myös kartalla osoitteessa https://glympse.com/!sahkollasuomenympari2019

Matkaseurueeseen kuuluu:

  • Kirsi & Perttu autona Tesla Model S 100D
  • Björn ajaa Jaguar I-PACEa
  • Jonni liikkuu Hyundai Kona electricillä yhdessä Mikkiksen kanssa
  • Vesa on Renault Zoen ratissa

Kirsin ja Pertun kuulumiset

Matka alkoi klo 7.30 Hyvinkäältä kohti Kotkaa ja sieltä matka jatkui Imatran kautta Joensuuhun ja Kajaaniin. Arvioitu saapumisaika majapaikkaan Rukalle on puolen yön nurkilla.

Tesla latauksessa Joensuun Prismassa

Päivän lataukset ja pysähdykset

  • Pyhtäällä pysähdyttiin valokuvaamassa ja auto latasi Teslan Super Chargerissa n. 10 minuuttia. Sähköä saatiin noin 10-12 kW.
  • Kotkassa ja Imatralla pysähdyttiin, mutta autoa ei ladattu
  • Parikkalan ABC:llä oli ensimmäinen pidempi lataustauko. Autoa ladattiin 44 min Chademo-latauksessa ja sähköä tuli 29,3 kilowattia.
  • Joensuussa oli tärskyt Karjalaisen toimittajan ja valokuvaajan kanssa Toriparkilla, mutta latureiden nettiyhteydet oli poikki ja lataus ei onnistunut. Matka jatkui Prisman Chademo-latauspisteelle. Sähköä tuli 80 kilowattia n. kahdessa tunnissa. Karjalaisen juttu löytyy täältä.

Teslan keskikulutus

Päivän keskikulutus näyttää 23,2 kWh / 100 km. Keskikulutus keliin nähden Teslalle ihan OK. Lämpötila on heitellyt -2 ja -22c välillä. Tiet ovat olleet paikoin erittäin lumisia ja auraamattomia.

Jonnin ja Mikaelan kuulumiset

Kona electric latauksessa Kotkan ABC:llä

Seurue lähti matkaan Helsingistä klo 7.40 kohti Kotkan ABC Amiraalia. Kona electricin akku oli 93 % täynnä lähtiessä. Matka alkoi sankassa lumipyryssä ja lämpötila on -5 astetta.

Päivän pysähdykset ja lataukset

Ensimmäinen pysähdys oli Kotkassa, jossa otettiin valokuvia ja tehtiin pari haastattelua. Autoon ladattiin samalla AC:lla noin 20 km lisää toimintamatkaa. Lataustarvetta ei ollut, mutta sähköautoa on hyvä ladata jos muutenkin pysähtyy.

Tarkoitus oli pysähtyä Lappeenrannassa, mutta siellä oli Charge & Drive -piste pimeänä ja sähköä riitti hyvin, joten tämä ei haitannut matkaa.

Ensimmäinen pidempi lataustauko vietettiin Imatralla. Aikaa kului noin 45 minuuttia ja lisää toimintamatkaa tuli noin 150 kilometriä. Laskelmat oli tehty niin, että sähkö riittää Joensuuhun 30 km marginaalilla.

Joensuussa syötiin lounasta ja autoa ladattiin Motonetissä. Akun varaustaso oli ennen latausta 11 % ja latauksen jälkeen 77 %. Toimintamatkaa oli yhteensä 241 kilometria. Sää oli Joensuussa aurinkoinen ja pakkasta oli -7 astetta.

Autoa ladattiin tunti ja matka jatkui kohti Kajaania ja ravintola Anorakissa auto saatiin pikalaturiin.

Rukalle arvioitu saapumisaika on puolen yön tiimoilla.

Mistä on kyse?

Lue matkan kaikki artikkelit:

Matkasuunnitelma

Finnish Electric Winter Tour, päivä 1, ke 6.2.2019

Finnish Electric Winter Tour, päivä 2, to 7.2.2019

Finnish Electric Winter Tour, päivä 3, pe 8.2.2019

Finnish Electric Winter Tour, päivä 4, la 9.2.2019

Finnish Electric Winter Tour, päivä 5, su 10.2.2019

Finnish Electric Winter Tour, päivä 6, ma 11.2.2019

Finnish Electric Winter Tour, päivä 7, ti 11.2.2019

Yhteenveto matkasta