Finnish Electric Winter Tour starttasi keskiviikkona 6.2.2019 ja matkaseurue palaa koteihinsa su 10.2.2019. Matka starttasi Helsingistä ja seurue ajaa Suomen itäreunaa Nuorgamiin ja siitä länsirannikkoa pitkin takaisin Helsinkiin.

Matkan tarkoituksena on tehdä sähköautoilua tunnetuksi ja näyttää, että sähköautolla on mahdollista kulkea myös pidempiä matkoja. Kilometrejä reissun aikana kertyy arviolta reilu 3100.

Matkaa voi seurata myös kartalla osoitteessa https://glympse.com/!sahkollasuomenympari2019

Matkaseurueeseen kuuluu:

  • Kirsi & Perttu autona Tesla Model S 100D
  • Björn ajaa Jaguar I-PACEa
  • Jonni liikkuu Hyundai Kona electricillä yhdessä Mikkiksen kanssa
  • Vesa on Renault Zoen ratissa

Jonnin ja Mikaelan kuulumiset

Jonni ja Mikaela saapuivat Rukalle lopulta reippaasti puolen yön jälkeen. Pakkanen kiristyi yöllä ja oli kylmimmillään -30 astetta. Kajaanin jälkeen kaksikko pysähtyi hetkeksi vielä Kuusamon Osuuspankille lataamaan, pysähdys kesti noin 30 minuuttia.

30 asteen pakkanen ja Kajaani – Ruka väli on Kona electricillä ajettavissa ilman pysähdyksiä, mutta akuston pitäisi olla täynnä, 94 % latauskapasiteetti ei riitä.

Rukalla auto jäi yöksi hitaaseen suko-pistokkeeseeen, josta auto siirrettiin aamulla Type 2 – latauspisteeseen paikallisen hotellin parkkihalliin.

Matka jatkui lähes täydellä akulla vasta klo 17.30 ja määränpäänä Kemijärvi. Kemijärvellä pysähdyttiin syömään ja auto pääsi laturiin. Kemijärveltä matka jatkui kohti Leviä. Leville saapumisaika on puolen yön aikaan.

Keskikulutus

Kona electricin keskikulus on tänään ollut 21 kwh/ 100 km. Pakkastilanne on päivän aikana heitellyt hieman, keskilämpötila noin -15 astetta. Tiet ovat olleet auratut, mutta lumi pöllyää kuitenkin tien pinnassa.

Kirsin ja Pertun kuulumiset

Teslan matka kohti Leviä ja Hullua Poroa jatkui Rukalta klo 17.30 ja matka meni yhden pysähdyksen taktiikalla. Matkalla pysähdyttiin Kemijärvellä noin tunniksi Mestarin kievarilla ja siellä auto sai 16 kW virtaa. Mestarin Kievarilla ryhmä tapasi Itä-Lapin ainoan sähköautoilija Ari Kumpulan, joka oli bongannut keskustelut Facebookin Sähköautot Nyt -ryhmästä.

Matkan haasteena tällä hetkellä on se, että pikalatausverkosto ei yllä kunnolla Lappiin ja matka pitää suunnitella huolellisesti.

Lapin kauniita maisemia

Vesan kuulumiset

Vesa on taittanut matkaa Renaultin Zoella ja matka Helsingistä on taittunut mukavasti. Vesa on porukan aamuvirkku ja on yleensä lähtenyt matkaan muita aikaisemmin.

Renault Zoen lataaminen pikalatureissa ei onnistu, joten Vesa on suunnitellut reissun Type 2 -latauspisteiden mukaan. Laturit ovat toimineet erinomaisesti. Auton toimintamatka n. -15 pakkasissa on ollut 150-160 kilometriä, joten taukoja on tullut pidettyä reilun sadan kilometrin välein.

Zoen keskikulutus on ollut lähdöstä alkaen 21,3 kWh/100 km.

Vesa on Zoen kanssa matkalla kohti Pokkaa ja Inaria ja sieltä matka jatkuu kohti Nuorgamia. Tavoite on olla Nuorgamissa perjantaina iltapäivällä.

Kolmikko Tesla, Jaguar ja Renaul Zoe Levillä latauksessa

Lue matkan kaikki artikkelit:

Matkasuunnitelma

Finnish Electric Winter Tour, päivä 1, ke 6.2.2019

Finnish Electric Winter Tour, päivä 2, to 7.2.2019

Finnish Electric Winter Tour, päivä 3, pe 8.2.2019

Finnish Electric Winter Tour, päivä 4, la 9.2.2019

Finnish Electric Winter Tour, päivä 5, su 10.2.2019

Finnish Electric Winter Tour, päivä 6, ma 11.2.2019

Finnish Electric Winter Tour, päivä 7, ti 11.2.2019

Yhteenveto matkasta