Finnish Electric Winter Tour starttasi keskiviikkona 6.2.2019 ja matkaseurue palaa koteihinsa su 10.2.2019. Matka starttasi Helsingistä ja seurue ajaa Suomen itäreunaa Nuorgamiin ja siitä länsirannikkoa pitkin takaisin Helsinkiin.

Matkan tarkoituksena on tehdä sähköautoilua tunnetuksi ja näyttää, että sähköautolla on mahdollista kulkea myös pidempiä matkoja. Kilometrejä reissun aikana kertyy arviolta reilu 3100.

Matkaa voi seurata myös kartalla osoitteessa https://glympse.com/!sahkollasuomenympari2019

Matkaseurueeseen kuuluu:

  • Kirsi & Perttu autona Tesla Model S 100D
  • Björn ajaa Jaguar I-PACEa
  • Jonni liikkuu Hyundai Kona electricillä yhdessä Mikaelan kanssa
  • Vesa on Renault Zoen ratissa

Jonnin, Jussin ja Kona electricin matkassa

Jonni sai Mikaelan sijaan seurakseen ensimmäiselle pätkälle Jussin. Seurueen suunnitelmissa oli lähteä heti aamusta liikenteeseen, mutta vireystila arvioinnin jälkeen tehtiin aikatauluun muutos ja matkaan lähettiin vasta myöhemmin. Aikaa oli myös nauttia Lomakeskuksen aamupalasta ja esittelä sähköautoja Nuorgamin Rautakaupalla klo 10.00.

Lähtö Nuorgamista kohti etelää alkoi klo 11.20 akun varaustilan ollessa 98 %. Toimintamatka-arvio näytti 273 kilometriä ja pakkasta oli kirpeät -23 astetta. Utsjoelle saapuessa keskikulutus oli 26,1 kWh / 100 km – matkaa oli ajettu vasta 49,5 km, eikä lähdetty suoraan esilämmityksestä (joka oli ollut aamukymmeneltä).

Ensimmäinen lataus oli Utsjoella, jossa moikattiin samalla myös Jaguaria ja Björniä. Samalla reissulla Jussi hyppäsi Jonnin kyydistä Björnin kyytiin loppumatkaksi. Jaguarilla oli jäänyt Utsjoelle huonon tuurin takia: latauspisteestä oli palanut sulake, joten matkaan ei päästy suunnitellut aikataulun mukaan. SähköKonan latausaika Utsjoella oli 53 min ja akun varaustaso kipusi 87 prosenttiin ja toimintamatkan määrän ollessa 251 km.

Jonni

Utsjoelta alkoi noin 130 km matka Inariin, jossa olikin sitten pidempi tauko. Inariin saavuttiin klo 14.45 ja akussa oli virtaa jäljellä 45 %, joka tarkoitti 137 kilometrin toimintamatkaa. Keskikulutus matkalla oli 21,6 kWh / 100 km ja ulkolämpötilan ollessa -18 C. Akkua ladattiin viiteen asti ja lähtiessä akun kapasiteetti näytti 62 % ja 195 km toimintamatkaa. Inarin tauolla Jonni söi lounasta ja nautiskeli Lapin kauniista luonnosta. Tauko venähti lopulta 2,5 tunnin mittaiseksi. Inari latausasemalla kun oli ainoastaan hidasta vaihtovirtaa tarjolla.

Inarissa lounaalla ja vartiopaikalla 😉

Seuraava etappi oli Levi. Leville Jonni saapui klo 19.35. Kilometrejä jäi taakse 177 km. Matkan keskikulutus oli 19,5 kWh / 100 km -19 asteen pakkasessa. Akun kapasiteetista oli 6 % jäljellä ja toimintamatkaa 19 km. Loppumatkassa oli siis hieman jännitystäkin. Levillä SähköKona sai virtaa nopeasti pikalaturista noin 1,5 h, jonka jälkeen mittari näytti akun lukemaksi 90 % ja toimintamatkaa 290 kilometriä. Lämpömittari näytti -16 astetta.

Seuraava pysähdys oli klo 23.10 noin 30 minuutin ajan Pellossa, jossa auto sai virtaa Vihreältä Pysäkiltä. Akussa oli virtaa jäljellä 54 % ja toimintamatkaa 175 km. Levi-Pello noin 150 kilometrin matkan keskikulutus oli 18,5 kWh / 100 km. Keskikulutus oli todella alhainen ja siihen auttoi erityisen kuiva ja puhdas tie. Akkuun saatiin lisää virtaa 10 %.

Yöpaikka odotti Oulussa ja matka jatkui, vaikka ilta alkoi hämärtyä yön puolelle. Seuraava pysähdys oli Kemin Neste Tupasvillassa klo 1.28, jolloin akussa oli 22 % virtaa jäljellä ja toimintamatkaa 65 km. Ajoa oli ollut yhteensä 143 km, keskikulutus 20,9 kWh / 100 km. Matkalla satoi lunta ja tie oli luminen. Lataus ei lähtenyt Nesteellä käyntiin heti, vaan vaati pari yritystä käynnistyäkseen. Lataus loppui klo 2.04, ja mittari näytti lukemiksi: akku 45 % ja toimintamatka 160 km.

Jonni saapui lopulta Ouluun ja hotellille klo 3.37, akussa 15 % virtaa jäjlellä ja toimintamatkaa 50 km. Auto pääsi yöksi lämmittelemään Lapland Hotellin parkkihalliin, josta löytyi myös latauspiste.

Koko päivän aikana kilometrejä karttui 765,3 ja keskikulutus olis 20,3 kWh / 100 km. Matkaan kului 15 tuntia 39 minuuttia.

Muu seurue

Seurue kävi myös pyörähtämässä Suomen pohjoisimmalla Fortum Charge & Driven laturilla Nuorgamin Lomakeskusella. Sieltä sai tärkeät kilometrit ladattua reissun sujuvuutta ajatellen.

Lisäksi Nuorgamissa tutustuttiin paikalliseen Rautakauppiaaseen Antti Johanssoniin. Antti oli todella ystävällinen ja keitti kaikille pannulliset kahvia. Antilta sai myös parhaimmat lomailuvinkit ja -paikat Nuorgamin alueelle.

Antti pääsi kavereineen myös koeajolle Teslan kanssa – eihän sitä tiedä vaikka näissä olisi tulevaisuuden sähköautoilijoita? 🤗

Nuorgamista matka jatkui Utsjoelle ja majoituspaikaksi valikoitua Deatnu – viehättävä lomailijan keskus, josta löytyy hienot huoneet upeilla puitteilla sekä todella hyvä ravintola.

Lisäksi omistaja on todella myötämielinen sähköautoilijoille, joten hänen auttavan kätensä ansiosta saimme kaikki kolme sähköautoa (Tesla, Zoe ja Jaguar) laturin päähän.

Flunssa on pikku hiljaa alkanut vaivaamaan erityisesti Vesaa ja Perttua, joten kuskeja ja autoja on vaihdeltu tarpeen tullen.

Mikaela ja Kirsi

Lue matkan kaikki artikkelit:

Matkasuunnitelma

Finnish Electric Winter Tour, päivä 1, ke 6.2.2019

Finnish Electric Winter Tour, päivä 2, to 7.2.2019

Finnish Electric Winter Tour, päivä 3, pe 8.2.2019

Finnish Electric Winter Tour, päivä 4, la 9.2.2019

Finnish Electric Winter Tour, päivä 5, su 10.2.2019

Finnish Electric Winter Tour, päivä 6, ma 11.2.2019

Finnish Electric Winter Tour, päivä 7, ti 11.2.2019

Yhteenveto matkasta