Finnish Electric Winter Tour starttasi keskiviikkona 6.2.2019 ja matkaseurue palaa koteihinsa su 10.2.2019. Matka starttasi Helsingistä ja seurue ajaa Suomen itäreunaa Nuorgamiin ja siitä länsirannikkoa pitkin takaisin Helsinkiin.

Matkan tarkoituksena on tehdä sähköautoilua tunnetuksi ja näyttää, että sähköautolla on mahdollista kulkea myös pidempiä matkoja. Kilometrejä reissun aikana kertyy arviolta reilu 3100.

Matkaa voi seurata myös kartalla osoitteessa https://glympse.com/!sahkollasuomenympari2019

Matkaseurueeseen kuuluu:

  • Kirsi & Perttu autona Tesla Model S 100D
  • Björn ajaa Jaguar I-PACEa
  • Jonni liikkuu Hyundai Kona electricillä yhdessä Mikaelan kanssa
  • Vesa on Renault Zoen ratissa

Jonni ja SähköKona matkalla kohti kotia

Jonnin sunnuntain suunnitelma oli ajaa Oulusta Jyväskylään. Maanantaina matka jatkuisi heti aamusta Jyväskylästä kotiin Helsinkiin.

Ensimmäinen osa kotimatkasta alkoi Oulusta ja auton keula osoitti kohti Jyväskylää klo 11.38. Akun varaustilanne oli 90 % ja toimintamatkaksi mittari näytti 335 km.

Päivän ensimmäinen pysähdys oli Pihtiputaan Niemenharjulla klo 14.07. Akun kapasiteetti oli 33 % ja toimintamatka-arvio 110 km. Ajoa kertyi yhteensä 209,6 km, jonka keskikulutus SähköKonalla oli 19,4 kWh / 100 km. AIkaa kului matkaan 2 h 29 minuuttia. Matka jatkui klo 14.57, jolloin akun varaustaso oli 75 % ja toimintamatkaa yhteensä 263 km.

Fortumin latauspisteellä Niemenharjulla

Jonni saapui Jyväskylään klo 16.40 ja akussa virtaa oli jäljellä 42 %, toimintamatkan ollessa 142 km. Ajoa Niemenharjusta kertyi yhteensä 135,4 km, aikaa kului 1 h 42 minuuttia ja keskikulutus oli 18,3 kWh / 100 km.

Autoa tuli ladattua illalla Jyväskylässä Kivääritehtaankadulla, paikalla olivat myös seurue nimeltä Finnish Car Guys. Finnish Car Guys eli Joona Holma ja Jerry Heinonen olivat niin ikään Kona electricillä liikenteessä.

Reilussa tunnissa auto latasi akun 87 % asti ja toimintamatka näytti 315 kilometriä. Näin auto olikin valmiina kohti matkan viimeistä eteppia eli Jyväskylä-Helsinki väliä.

Teslan, Zoen ja Jaguarin matkassa

Seurueen kuljettajien flunssatilanne paheni ja se vaatii uutta suunnittelua kuskien osalta. Zoen kuski Vesa ja toinen Teslakuski Perttu saivat matkan aikana ärhäkän flunssan.

Matka jatkuu Utsjoelta Inarin kautta Leville ja matkaan päästiin klo 9.00. Matkan toiveena oli hyvä ajokeli, vähemmän pakkasta ja enemmän aurinkoa.

Ensimmäinen pysähdys oli Hotelli Inarissa ja matka jatkui tunnin jälkeen kohti Leviä. Pakkanen laski ja mittari näytti enää -11 astetta. Samalla ladattiin myös Jaguar ja Tesla. Renault Zoe saapui paikalle hieman myöhemmin. Porrastuksia tehtiin tarkoituksella, koska Hotelli Inarissa oli ainoastaan kaksi latauslaitetta. Ensimmäinen seurue saapui Leville klo 15.30 ja Renault Zoe oli perillä n. 19.30.

Illalla oli ohjelmassa yhteinen illallinen ravintolassa.

Renault Zoen ”kriittiset luvut” päivälle eli matkaa taittui 304,5 km ja kulutus oli 61 kWh.

Lue myös matkan muut artikkelit:

Finnish Electric Winter Tour, päivä 1, ke 6.2.2019

Finnish Electric Winter Tour, päivä 2, to 7.2.2019

Finnish Electric Winter Tour, päivä 3, pe 8.2.2019

Finnish Electric Winter Tour, päivä 4, la 9.2.2019

Finnish Electric Winter Tour, päivä 5, su 10.2.2019