Hyundain Auto 2018 -tapahtuman autoja pohtiessamme keksimme, että olisi tosi hienoa saada esille Hyundain toisen sukupolven polttokennoauto NEXO, joka ensiesiteltiin tämän vuoden keväällä Geneven autonäyttelyssä. Iso-Hyundai panostaa tällä hetkellä voimakkaasti tulevaisuuden liikkumisen puhtaampiin vaihtoehtoihin, joten oli luonnollista valita osastomme tähti tästä kategoriasta.

Pienen seikkailun tuntua reissuun teki se, että Hyundai NEXO käyttää polttoaineenaan vetyä. Vedyn pohjoismainen tankkausverkosto on vielä melko harva. Bergenin ja Oslon lisäksi tankkaamaan pääsee Tukholman Arlandassa. Auton toimintamatkaksi luvataan kuitenkin 666 km, joten laivaan ja Helsinkiin pitäisi päästä huoletta.

Mitä, vety polttoaineena?

Vety polttoaineena kuulostaa ensiajattelemalta taas joltain propellihattujen hommilta, kun Suomessa aletaan vasta totutella ajatukseen sähköautoista aidosti varteenotettavana vaihtoehtona. Hyundai esittelee NEXOn kasvavan ekoautomallistonsa teknologisena lippulaivana.

Lyhyesti homma toimii niin, että auton polttokennossa vety muutetaan sähköksi, joka syötetään auton sähkömoottorille ja pakokaasun sijasta pakoputkesta tulee ulos puhdasta vettä. Auton CO2-päästöt ovat 0 g/km.

Miten vetyä sitten tankataan?

Ei siinäkään mitään totuttua ihmeellisempää. Vetytankkausaseman suutin kiinni autoon ja pieni hetki malttamatonta odotusta, kunnes laite aloittaa ja päättää tankkauksen itsenäisesti. Aikaa tähän kuluu viitisen minuuttia – polttomoottorisia autoja tankkaavalle tuttu aikamääre ja huomattavasti nopeampaa, kuin puhtaiden sähköautojen lataus vielä tällä hetkellä.

Ajamisen taikaa

Hyundai NEXO on tilava SUV – se on hiukan isompi kuin Tucson ja hiukan pienempi kuin Santa Fe. Sekä etu- että takapenkeillä on riittävät tilat isommillekin matkaajille, ja etuistuimien monipuoliset sähköiset säädöt mahdollistavat mukavan ajoasennon löytymisen.

NEXOlla ajaminen on helppoa ja hauskaa, se kulkee pehmeästi ja kevyesti. Autossa on autonomisen ajamisen ominaisuuksia, mikä tarkoittaa mm. sitä, että auto voi ohjata itse itseään ja sen voi pysäköidä kauko-ohjauksella auton ulkopuolelta.

NEXO on sähköauton tapaan äänetön, ellei valitse Virtual Engine Sound System eli VESS-painikkeesta auton ääneksi hienoista huminaa. Rengas- tai muut auton ulkopuolen äänet eivät myöskään kantaudu auton sisätiloihin, ja keskustelu normaalilla äänenvoimakkuudella sujuu hyvin moottoriteilläkin.

Ripaus luksusta

Sisätilojen tunnelma on ”Hyundai plus”: tuttua, mutta ripauksella luksusta. Istuimissa on huolella viimeisteltyjä yksityiskohtia ja tikkauksia. KRELLin kaiuttimet ovat kuin pitsiä.

Kojelauta on aavistuksen futuristinen, mutta vain sen verran, joka on täydellisen sopivaa edistyksellistä teknologiaa edustavaan autoon. Keskikonsolista tulee hiukan mieleen lentokoneen ohjaamo, joka kaikkine painikkeineen on kuitenkin käytännöllinen ja pimeässä sinisessä valaistuksessaan hieno.

Tavaratilaa on 461 litraa, mikä ottaa helposti syliinsä koko autokunnan laukut. Tavaratilan pohja on tasainen – pieni, mutta merkittävä lastaamista helpottava seikka, kun laukkuja ei tarvitse nostella kynnyksen yli.

Kyllä, tämä voisi olla vaihtoehto!

Tutustumisajomme perusteella Hyundai NEXO vakuuttaa. Auton hinta Norjassa on euroiksi käännettynä noin 60 000 euroa, Suomessa hinta asettuisi noin 70 000 euron paikkeille. Se on varsin sopuraha tällaisesta paketista.

Vetyä pidetään yhtenä autoilun tulevaisuuden kestävämpänä ratkaisuna. Iltalehden mukaan vetyä syntyy teollisuusprosessien sivutuotteena ja sitä voidaan valmistaa vedestä esimerkiksi aurinkoenergian avulla. Päästöttömän NEXOn polttoaineenkin tuottaminen voisi siis olla päästötöntä, jos siihen käytetään uusiutuvaa energiaa.

Polttokennoautot jopa puhdistavat ilmaa kulkiessaan – ne vähentävät ilmasta pienhiukkasia saman verran kuin kaksi tavallista dieselautoa tuottaa niitä. Arkipäivän autoilussa edut ovat auton toimintamatkan pituus ja tankkausajan lyhyys, jotka ovat jo nyt NEXOssa erittäin hyvällä tasolla.

Meillä maahantuonnissa on valmius ottaa Hyundai NEXO hinnastoon, jos autolle on Suomessa ostajia. Tuore ja edistyksellinen uutuus ei harmiksemme välttämättä kuitenkaan pääse markkinoillemme, sillä Suomessa ei ole tällä hetkellä yhtään vetytankkausasemaa. Vieraamme on siis Suomessa varsin harvinainen. Käytä tilaisuus hyväksesi ja tule tutustumaan autoilun tulevaisuuteen Auto 2018 –tapahtumaan osastollemme 6f48!