Hyundai Veloster N ETCR ajaa kovempaa, jotta sinä voisit ladata nopeammin

Hyundai julkaisi Frankfurtin automessuilla Veloster N -mallin ETCR-kilpasarjaan. Kyseessä on vakioautojen TCR-sarjalle kehitetyn auton sähköistetty versio.

Veloster N ETCR on takavetoinen, neljällä auton keskelle sijoitetulla moottorilla varustettu kilpa-auto. Sen 65 kilowattituntinen akusto antaa moottoreille 300 kW jatkuvaa tehoa, hetkellisesti jopa 500 kW (670 hevosvoimaa).

Velosterillä on painoa noin 1700 kiloa. Auton paino ja akuston kapasiteetti ovat likimain samat kuin esimerkiksi Hyundai Kona Electricillä, mutta tehoa Velosterissä on melkein nelinkertaisesti. Muihin todella tehokkaisiin sähköautoihin verrattuna Veloster on muutaman sata kiloa kevyempi.

Kilparadoilta ajamisen arkipäivään

Autourheilu on aina ollut laboratorio, jossa autojen uusinta teknologiaa testataan. Esimerkiksi levyjarrut otettiin ensin käyttöön autourheilussa.

Sähköautot eivät ole tästä poikkeus. Veloster N saa ensimmäisenä Hyundain autona 800 voltin sähköjärjestelmän, eli auton akuston nimellisjännite on kaksinkertainen perinteisiin sähköautoihin verrattuna. Markkinoilla on toistaiseksi vain yksi toinen 800 voltin jännitteellä toimiva auto, samaisilla Frankfurtin messuilla esitelty Porsche Taycan.

Korkeasta käyttöjännitteestä on kilpa-autoissa etua.

– Kun voimalinjan käyttöjännitettä nostetaan, voidaan johtimien paksuutta pienentää tehon pysyessä vakiona, kertoo Sami Ruotsalainen. Sami on aiemmin opettanut sähköautojen tekniikkaa Helsingissä Metropolia-ammattikorkeakoulussa, jossa hän veti ERA-sähkökilpa-autoprojektia. Nykyään Sami on sähköbussivalmistaja Linkkerin teknologiajohtaja. Myös Linkkerin sähköbussit käyttävät 800 voltin jännitettä. ERA puolestaan rikkoi katulaillisten sähköautojen rataennätyksen Saksan Nürburgringin  Nordschleifen radalla 2015.

Ohuemmat kaapelit keventävät autoa, joka johtaa suoraan nopeampiin rata-aikoihin. Ja jos kaapeleiden paksuuteen ei kosketa, jännitteen tuplaus tiputtaa johtimien resistanssin neljäsosaan, mikä puolestaan vähentää sähkötekniikan häviöitä ja siten auton hukkalämmöntuotantoa. Näin ollen jäähdytystäkin tarvitaan vähemmän – tai tehoja voidaan ottaa ulos enemmän.

Pikalaturien latausteho tuplaksi

Korkean käyttöjännitteen suurin etu tavalliselle autoilijalle piilee kuitenkin muualla kuin rata-ajossa: 800 voltin jännite mahdollistaa huipputehokkaan pikalatauksen. Lähitulevaisuudessa siintää jopa yli 300 kilowatin lataustehoja, mikä on kaksinkertaisesti tai enemmän kuin kuin nykyiset suurimmat pikalataustehot. Esimerkiksi Hyundai Konan akuston lataus kestäisi laskennallisesti vain 13 minuuttia tällaisella suurteholaturilla.

Kilovolttia lähentelevät käyttöjännitteet kuvastavat autoalan nopeaa kehitystä. Ruotsalaisen mukaan 800 voltin komponentteja ja tehoelektroniikkaa on nykyään hyvin saatavilla, eikä käyttöjännitteen tuplaaminen ole teknisesti erityisen vaikeaa.

Tiivistäen voidaan sanoa, että suurten jännitteiden hallitseminen on huomattavasti helpompaa kuin suurten virtojen. Suuret virrat tuovat tehohäviöiden lisäksi haasteita sähkömagneettisen yhteensopivuuden kanssa, etenkin piirilevytason suunnittelussa.

Eurooppaan huipputehokkaita 800 voltin pikalatausasemia rakentaa autovalmistajien yhteenliittymä Ionity. Myös Hyundai on konsortiossa mukana. Suomessa ensimmäiset Ionity-latausasemat on avattu Paimiossa 31.10.2019. Lahden Karistossa ja Hämeenlinnan Tiiriössä avattiin Ionity-latausasemat 22.11.2019.

ETCR-sarja julkistettiin maaliskuussa 2018, ja sen avajaiskausi on ensi vuonna.

Hyundai Veloster N ETCR lähdössä radalle

Kuvat: Hyundai Motorsport