Suomen ensimmäiset IONITY-latausverkoston latausasemat ovat käytössä. IONITY on Euroopan laajuinen pikalatausverkosto, joka helpottaa sähköautoilijan matkaa monella tapaa.

Kona Electric IONITY-latausasemalla

IONITY-suurteholaturit on avattu Suomessa loppuvuonna 2019. Latausasemat löytyvät Paimiosta, Hämeenlinnan Tiiriöstä sekä Lahden Karistosta. IONITY-latausasemilla on tyypillisesti kaksi latauspaikkaa, joilla voidaan pikaladata autoja CCS-latausliitännästä. CCS on Euroopassa käytettävä pikalatausstandardi, jota myös Hyundain Ioniq ja Kona käyttävät.

IONITY-latausasemien erikoisuus on niiden tarjoama teho. Ne tarjoavat nimellisesti jopa 350 kilowatin tehoa, mikä on moninkertaisesti suurempi kuin pikalatureihin. Markkinoilla ei kuitenkaan vielä ole autoja, jotka voisivat hyödyntää lataustehon kokonaisuudessaan. IONITY ratkaiseekin osaltaan sähköautojen lataamiseen liittyvää muna-kana ongelmaa tuomalla tehokkaita latureita saataville hyvissä ajoin.

Suurimpiin lataustehoihin päästään vain uudella 800 voltin tekniikalla. Hyundai on jo julkistanut ensimmäisen 800 voltin auton, joka on ETCR-sarjaan esitelty rata-auto. Hyundain sarjatuotantomallistoon 800 voltin teknologia tulee vuodesta 2021 alkaen.

Sekä Hyundain IONIQ että Kona kuitenkin hyötyvät IONITY-latauksen tarjoamasta tehosta. Ne pystyvät ottamaan tehoa vastaan parhaimmillaan yli 70 kilowatin teholla, mikä lyhentää sadan kilometrin matkaan tarvittavan energiamäärän lataamisaikaa noin 20 minuutista alle varttiin, kun vertailukohtana on Suomessa yleisin noin 50 kilowatin pikalaturi.

Kahdeksan euron lataus

Yksittäistä IONITY-latauslaitetta käytetään kuten mitä tahansa pikalaturia. Laitteessa on kosketusnäyttö, jolla latausta hallitaan ja RFID-lukija jolla voi tunnistautua laturille. Lataustolpan erikoisuutena on pitkä latauskaapeli, jonka avulla kaapeli ylettää helposti eri mallisten autojen latausliittimiin.

IONITY-latauksen hinta on tällä hetkellä kahdeksan euroa per lataustapahtuma. Hinta ei siis riipu siirretyn energian määrästä eikä lataamiseen käytetystä ajasta. Hinnoittelu tulee todennäköisesti muuttumaan ensi vuoden aikana, kun latausverkon toiminta vakiintuu.

Latauksen voi maksaa joko IONITY:n omalla älypuhelinsovelluksella tai monien eri latausoperaattorien sovellusten tai RFID-tunnisteiden avulla. Esimerkiksi suomalaisen Liikennevirran tunnisteet kelpaavat IONITY:lle.

Näiden lisäksi IONITY ottanee käyttöön niin sanotun Plug and Charge -tekniikan ensi vuoden aikana. Siinä maksutiedot liitetään autoon, joka tunnistetaan latauskaapelin kautta. Tällöin erillistä tunnistautumista ei tarvita latauksen aloittamiseen, riittää että kytkee auton latauslaitteeseen CCS-liitännän kautta.

Sähköinen autoloma Eurooppaan onnistuu jo nyt

IONITY on eurooppalainen projekti. Sen takana ovat autovalmistajat BMW, Ford, Mercedes-Benz ja Volkswagen sekä sen omistama Porsche. Yhteishanke perustettiin 2017 ja Hyundai liittyi mukaan syksyllä 2019. IONITY-yhteenliittymän tavoitteena on avata 400 latausasemaa Euroopan laajuisesti, pääteiden varrelle. Tällä hetkellä latausasemia on auki noin 150. Ruotsiin asemia on saatu auki jo 14 ja asemat muodostavatkin verkon jota hyödyntäen on mahdollista ajaa Ruotsin kautta Norjaan ja Keski-Eurooppaan.

IONITY on siis paitsi nopea ja tehokas latauspalvelu, myös automatkailijan ystävä. Latauslaitteiden käyttö, hinnat ja maksutavat ovat yhteneviä läpi Euroopan, mikä tekee sähköautojen lataamisesta vaivatonta. IONITY tuo helpotusta Euroopan kirjaviin latauspalveluihin jossa laitteiden saatavuus ja hinnoittelu on vaihdellut rajusti ja tarjoaa uskottavan näkymän lähitulevaisuuden supertehokkaaseen pikalataukseen.

Tutustu tarkemmin IONITY-latausverkkoon osoitteessa ionity.eu

IONITY-latausasema