Hinnat ovat viime vuosina laskeneet, mutta sähköauton hinta on edelleen korkeampi kuin vastaavan polttomoottoriauton hinta. Matalat käyttökulut kääntävät kuitenkin kokonaisuuden sähköauton eduksi.

Auton hankintahinta on kuitenkin vain osa auton koko elinkaaren kustannuksissa. Miten sähköautoilun kokonaiskustannukset vertautuvat bensakäyttöiseen menopeliin?

Keskeisin auton käyttökustannus on menovoima. Bensa maksaa pumpulla reilut puolitoista euroa litralta ja mutta sähkön hinta vaihtelee paljon sen mukaan missä autoa ladataan. Edullisimmillaan sähköautoa voi ladata jopa ilman maksua, sillä moni kauppakeskus tarjoaa parkkipaikan lisäksi myös sähköä. Ilmaista pysäköintiä, sähköä tai lounasta ei kuitenkaan ole vielä keksitty; ne maksetaan ostosten hinnassa.

Suurin säästö syntyy kotona lataamalla

Suurin osa ajetuista kilometreistä ladattaneen kotiparkkiksella. Kotiin toimitetun sähkön kokonaishinta vaihtelee melkoisesti muun muassa sähköverkkoyhtiön mukaan, mutta 15 eurosentin kustannus kilowattitunnilta lienee hyvä lähtökohta erilaisille laskelmille.

Keskimääräinen noin 18 000 kilometrin vuosittainen autoilu kustantaa markkinoiden taloudellisimmilla bensiinimoottoreilla ajettaessa noin 1 300 euroa, mutta kotona ladatulla sähköllä vain noin 330 euroa.

Säästö on käyttövoiman osalta siis tonnin verran vuodessa, jolloin sähköauton kalliimpi hankintahinta tulee kuitattua kymmenen vuoden ajanjaksolla.

Säästö on käyttövoiman osalta siis tonnin verran vuodessa, jolloin sähköauton kalliimpi hankintahinta tulee kuitattua kymmenen vuoden ajanjaksolla.

Oikeasti vuosittainen säästö lienee kuitenkin suurempi, sillä harva todella ajaa neljän ja puolen litran keskikulutuksella mitään bensakäyttöistä autoa. Jos kotona ei latausmahdollisuutta, pitää autoa ladata joko työpaikalla 30 euron kuukausittaisella verotusarvolla tai julkisilla latauspaikoilla missä sähkön hinta on karkeasti tuplat kotilataukseen verrattuna.

Polttoainekustannukset ovat käyttökuluissa ehkä tärkein, mutta ei ainoa tekijä. Sähköauton käyttökuluja nostaa latauslaitteen hankinta. Myös erilaisia kaapeleita ja sovittimia on hyvä olla takakontissa.

Sähköautot ovat teknisesti yksinkertaisempia kuin polttomoottorivastineensa, mikä näkyy huoltokuluissa. Esimerkiksi huoltosopimukset ovat sähköautolle tyypillisesti noin kolmanneksen edullisempia.

Huoltosopimukset ovat sähköautolle tyypillisesti noin kolmanneksen edullisempia.

Vakuutuksia kannattaa vertailla

Vakuutusyhtiöt seuraavat eri automerkkien ja -mallien vahinkohistoriaa. Vahinkoalttiimman automerkin vakuuttaminen on tavallisesti kalliimpaa. Koska sähköautoja on ollut vasta vähän maanteillä, ei niiden vahinkohistoriaan ole ehtinyt muodostumaan tilastollista merkitsevyyttä.

Erityisesti vain sähköautoja tekevät uudet autobrändit ovat vakuutusyhtiöiden vinkkelistä mutkikkaita, koska niiden korvaustasoista, vikaantumisesta ja lunastushinnoista ei ole toteutumaa mihin perustaa vakuutusten hinnoittelua. Sähköautojen vakuutusten hinnat vaihtelevatkin melkoisesti, eli vakuutuksia kannattaa vertailla aktiivisesti.

Vakuutuksissa hintoihin vaikuttaa lisäksi melkoisesti erilaiset keskittämisedut ja vakuutusturvan laajuus, mitkä eivät liity auton käyttövoimaan.

Sähköautoa verotetaan kevyesti

Sähköauton oston yhteydessä maksettava autovero on pieni, vain 2,7 %. Sähköauton perusvero on edullinen 106 euroa vuodessa ja se putoaa puoleen ensi vuoden alusta alkaen. Sähköautoilija joutuu kuitenkin maksamaan käyttövoimaveroa, jota joskus kutsuttiin nimellä dieselvero.

Sähköautolle veron suuruus on 1,5 senttiä alkavaa sataa kiloa kohti päivää kohden. Karvan alta puolentoista tonnin Hyundai IONIQ:lle tämä tarkoittaa hieman alle 80 euron vuosittaista kustannusta. Pistokehybridien käyttövoimavero on kolmannes tästä.

Huoltojen, vakuutusten ja verojen rooli auton kokonaisäästössä jää kuitenkin pieneksi suhteessa sähköauton käyttövoiman edullisuuteen. Kotona lataamisen halpa hinta yksin riittää perustelemaan sähköauton taloudellisuuden, puhumattakaan vaikeammin rahassa mitattavista arvoista. Lisäksi tällä hetkellä sähköauton ostaja saa valtiolta kahden tonnin hankintaedun.

Ehkä hankalin arvioitava tekijä autoilun kustannuksissa on jälleenmyyntiarvon kehitys. Jos ilmastotavoitteet kiristyvät ja kaupungeissa otetaan käyttöön autoilun rajoituksia, voi erityisesti diesel-käyttöisten autojen jälleenmyyntiarvo romahtaa nopeastikin. Jos taas lähivuosina kehitetään merkittäviä uusia akkuinnovaatioita, voi vanhempien pieniakkuisten sähköautojen arvo kärsiä.