Monille sähköautoa harkitseville Hyundai Konan electricin merkittävin ominaisuus on sen erinomainen toimintamatka, joka on aivan uudella tasolla hintaluokassaan. SähköKonan pitkän toimintamatkan takana ei ole ainoastaan 64 kWh:n suuruinen akku, vaan vielä olennaisempi on auton alhainen energian kulutus.

Tein SähköKonalla joulukuisessa talvikelissä useita erilaisia koeajoja ja kirjoitan niistä tähän tiivistelmät. Halutessasi lisätietoa, voit lukea koko tarinat Sähköautoileva motoristi -blogistani.

Pitkästä toimintamatkasta joustavuutta arjen ajoihin

Suomessa rekisteröidyillä henkilöautoilla ajettiin vuonna 2017 keskimäärin 14 000 kilometriä, joka tarkoittaa noin 270 kilometriä keskimäärin viikossa. Viikon SähköKonalla suorittamieni ajojen perusteella voin uskoa, että todellinen kulutus toteutuisi 13 ja 17 kWh/100 km välillä. Tämä tarkoittaisi vähintään 376 kilometrin, tai jopa yli 450 kilometrin toimintamatkaa ilman yhtään välilatausta. SähköKonan akku riittäisi hyvin yli viikon ajoihin ilman välilatauksia useimmille suomalaisille. Tämä antaa merkittävää joustavuutta sähköauton harkintaan myös niille talouksille, joilla ei ole mahdollisuutta välittömästi sujuvaan autonsa kotilataamiseen.

Kirjoitin pienen kuvitteellisen tarinan myös siitä, miten SähköKonan akku antaisi joustavuutta jopa noin 50 000 kilometriä vuodessa ajavalle autoilijalle. Edes näin suurilla ajomäärillä SähköKonaa ei tarvitse ladata joka päivä. Pitkä toimintamatka antaa siis mukavaa joustavuutta sähköauton käyttöön. Lue koko artikkeli: Sähköautoilevan motoristin noin 1400 kilometrin viikko Hyundai Kona electricillä.

Vaivattomia viikonloppujen mökki- ja mummolamatkoja

Ajoin SähköKonalla 408 kilometrin mittaisen siirtymän joulukuisessa talvikelissä Vantaalta Viitasaarelle. Auton toimintamatkamittari osoitti, että 5-30 kilometrin matkaa vastaavalle pikalataukselle oli tarve. Lyhyt lisälataus ei ollut ongelma, koska meidän oli pysähdyttävä joka tapauksessa matkan aikana syömään ja vessaan ja samalla energiaa akkuun ehtii kertyä reilusti yli tarpeen. Koko 408 kilometrin matkan kulutus toteutui 15,8 kWh/100 km. Kesäkelissä koko matka taittuisi ilman välilatausta. Lue lisää reissusta tästä.

Pääsin kokemaan SähköKonalla myös erittäin raskaan talvikelin matka-ajoa tuiskussa ja tielle kertyneessä sohjossa 285 kilometrin matkan ilman yhtään välilatausta. Matkan keskikulutus oli 18,1 kWh/100km, eli huomattavasti enemmän kuin aiemmalla matkalla oli toteutunut. Tällä raskaamman kelin kulutuksella toimintamatka olisi toteutunut noin 350 kilometrin mittaisena.

SähköKonalla pystyy siis varsin vaivatta suorittamaan jopa 350 – 400 kilometrin ajomatkoja ilman yhtään välilatauksen tarvetta ja peräti 600 – 700 kilometrin ajomatkoja yhdellä välilatauksella.
Lue artikkeli tästä.

Pitkästä toimintamatkasta on apua myös työmatkailijoille

Toteutin SähköKonalla myös työkeikan Kangasalta Helsinkiin ja takaisin, yhteensä 340 kilometriä. Ilman yhtään välilatausta matkojen tai työpäivän aikana. Akku riitti vielä kotiin paluun jälkeisiinkin ajotarpeisiin ja koko päivän ajomäärä oli 372 kilometriä 16,9 kWh/100 km keskikulutuksella.

Kona Electric on nyt ensimmäinen sähköauto alle 50 000 euron hintaluokassa, jota uskallan suositella varauksin myös autoilijoille, joilla toistuu usein pitkät moottoritieajot Helsinki – Tampere noin 180 km tai Helsinki – Turku noin 170 km. Kesärajoitusten noudattaminen ja talven rankimmat kelit aiheuttavat varmasti kuitenkin edestakaisella käynnillä yhden lataustarpeen joko perillä tai matkan aikana. Lue koko artikkeli tästä.

Sittenkin ihan tavallinen auto akustaan ja sähkömoottoristaan huolimatta?

SähköKonassa on neljälle aikuiselle riittävät tilat 4,18 metrin pituisessa, 1,8 metrin levyisessä ja 1,57 metrin korkuisessa autossa. Viideskin, eli kolmas takapenkille mahtuu, mutta leveys käy pian nuukaksi, jos kaikki ovat aikuisten kokoisia. Tavaratila on 332 litran vetoinen ja takapenkin kaatamalla tilaa saa lisää.

Kuljettajan paikalla saa hyvän ajoasennon etenkin koeajossa olleen auton sähköisillä säädöillä ja etuistuimet myös tuulettuvat. Etuistuinten lisäksi myös ohjauspyörä lämpiää sähköllä. Kuljettajaa avustavia järjestelmiä on nykytyylin mukaan runsaasti sisältäen myös kaista-avustimen ja kaukovaloautomatiikan.

SähköKona on miellyttävä ajettava kaupungissa ja maantiellä. Sähkömoottorin 150 kW:n teho ja 395 Nm vääntö ovat välittömästi käytettävissä ja SähköKona tarjoileekin miellyttävän ripeän suorituskyvyn käytännön ajotilanteissa. Sähkömoottorin tasainen veto on seikka, johon on helppo mieltyä.

Osa sähköauton energiatehokkuudesta selittyy moottorijarrutuksissa energian talteenottojärjestelmällä, eli regeneroinnilla. SähköKonassa on regeneroinnin tehon hallintaan ratin takana läpyskät. Vasemman puolimmaista jatkuvasti vetämällä saa auton pysähtymään yllättävän nopeasti jopa paikalleen asti. Sain hetkellisesti ajotietokoneeseen jopa 120 kW:n tehoisen regeneroinnin.

SähköKonan lataaminen

SähköKonassa on esimerkiksi koti- ja asiointilataamiseen Type2-latausliitin ja 7,2 kW:n tehoinen sisäinen yksivaiheinen AC-laturi. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että 100 kilometrin ajoon tarvittavan sähkön saa asiointilatauspisteessä noin kahdessa tunnissa. Auton mukana tulevalla normaalista suko-pistorasiasta virtansa ottavalla 12A:n latauskaapelilla 100 kilometrin latauksen saa noin 5,5 tunnissa.

Pidemmillä matkoilla lataustarpeita varten SähköKonassa on CCS-liittimellä varustettu DC-pikalataus, joka on tyypillisimmillään Suomessa olevilla pikalatureilla noin 45 kW:n tehoista. SähköKona kykenee kuitenkin jopa 100 kW:n tehoiseen pikalataukseen, jolloin 100 kilometrin matkaa vastaavan energiamäärän saa reilussa vartissa. Vastaanotettavan energian teho riippuu myös akun sen hetkisestä varaustasosta.

Sopisiko sähköauto minulle?

Sähköautoa suunnittelevan kannattaa mitoittaa akun kokoa siten, että toimintamatka riittää kaikkien arjen säännöllisten työ-, kauppa- ja harrastematkojen lisäksi myös säännöllisesti toistuviin mummola- ja mökkimatkoihin ilman välilatauksia.

Alhaisen kulutuksen johdosta SähköKonan toimintamatkaa voi verrata jopa yli 80 kWh:n akuilla varustettuihin muihin tämän hetken huomattavasti kalliimpiin sähköautoihin.

Edelleen sujuvan sähköautoilun peruslähtökohtana on sujuva kotilataaminen, mutta SähköKonan pitkä toimintamatka saattaa antaa joustavuutta myös muunlaisten ratkaisujen toteutuksille.

Teksti ja kuvat:

Marko Saarenketo
Sähköautoileva Motoristi -blogin kirjoittaja