Vuoden ensimmäisellä neljänneksellä uusien matalapäästöisten lataus- ja kaasuautojen ensirekisteröinnit kasvoivat + 6 % ja niitä päätyi rekisteriin yhteensä 1881 kpl.

Täyssähköautojen ensirekisteröintien määrän kehitys oli suurinta, +170 % ja niitä rekisteröitiin yhteensä 473 kappaletta.

Ladattavien hybridien rekisteröintimäärä oli 1336 kappaletta ja rekisteröintien määrä kasvoi + 2 %.

Kaasuautojen rekisteröintien määrässä on näkynyt WLTP-päästömuutoksen jälkeen uusiksi menneen valmistajien malliston toimitusviive. Autoja on todennäköisesti myyty jo runsaamminkin, mutta rekisteriin päätyi alkuvuonna vain 72 kaasuautoa, joka on 76 % vähemmän kuin edellisvuonna.

Lataus- ja kaasuautojen ensirekisteröintien osuus kaikista henkilöautoista nousi alkuvuonna jo 8 % tasolle. Ladattavat hybridit saivat 5 % osuuden kaikista henkilöautoista ja sähköautotkin saavuttivat jo 3 % osuuden.

Alkuvuonna toimituksiin kiinnostavia autoja

Alkuvuonna 2019 saatiin toimituksiin muutamia kiinnostavia täyssähköauotoja. Pitkään odotettu Teslan Model3 oli suosituin sähköauto 183 kappaleen rekisteröintimäärällä.

Hyundai oli 77 kappaleellaan toiseksi suosituin sähköauto alkuvuonna. Näistä 32 on ollut uutta Kona electric-mallia.

Myös Audin e-tronin 23 kappaleellaan ja Jaguar I-PACEn toimitukset 37 kappaleellaan ovat päässet käyntiin alkuvuoden aikana.

Näissä uusissa sähköautoissa yhteinen nimittäjä on yli 60 kWh:n energiamäärän omaava akkukapasiteetti ja sen myötä useimmille suomalaisille riittävä toimintamatka. Sähköautoja olisi todennäköisesti päätynyt enemmänkin alkuvuonna rekisteriin, jos autojen toimitusajat olisivat lyhyempiä.

Ladattavien hybridien suosituin auto oli jälleen alkuvuonna Volvo 231 kappaleellaan. Kaasuautoissa Volkswagen Groupin tuotteet jyräävät ja Volkswagen oli suosituin 72 kappaleellaan.

Bensa- ja dieselhybridit ilman latausominaisuuksia tilastoituvat nykyisin Traficomilla muiden bensiini- ja dieselautojen sekaan, jonka takia niitä ei ole erikseen analysoitu.

Tilastojen lähde: www.traficom -tilastotietokanta 4.4.2019

Lataus- ja kaasutankkausverkosto laajenevat hitaasti

Alkuvuoden aikana sähköautojen latausverkosto on jatkanut kehittymistään etenkin K-latausverkoston laajentumisen sekä asiointilatausverkoston kautta. Silti sähköautoilijoiden matka-ajossa tärkeä pikalatausverkosto laajenee turhan hitaasti.

Päätieverkoston pahimmat puutteet pysyvät edelleen voimissaan. Esimerkiksi E75-tiellä Jyväskylän ja Pihtiputaan välillä ei ole lainkaan pikalatausta tarjolla muuta kuin Teslalle. Pikalatauspuutteet kattavat lähes koko Koillis-Lapin alueen.

Kaasutankkausverkosto on myös jatkanut hidasta laajenemistaan. Alkuvuonna Gasum ja Ikea ilmoittivat Suomessakin toteutuvasta yhteistyöstä, joka tuo tämän vuoden aikana kaasutankkausasemat Raision, Kuopion ja Tampereen Ikea-tavaratalojen pihoihin. Verkoston hitaasta laajentumisesta huolimatta verkosto on pahasti puutteellinen edelleen Vaasa-Jyväskylä-Mikkeli -linjan pohjoispuolella.

Kuvassa näkyy sähköautuojen pikalatauspaikat, joissa on CHAdeMO ja/tai CCS -pikalataus. Kuvassa ei esitetä Type2 asiointilatauspisteitä, sukolatauspisteitä eikä Teslan omia Superchargereita.

Kuvassa on Gasumin verkkosivuilta kaasutankkauspisteet kartalla. Vaaleansiniset ovat Gasumin omia ja kaasutankkauspisteitä. Punaiset ovat vasta tulossa tummansiniset ovat muiden toimijoiden.

Mitä voi olla odotettavissa Q2/2019?

Sähköautojen ensirekisteröinnit tulevat jatkamaan hyvällä kehityksellä. Teslan Model3-malleja tulee vielä jonkin aikaa runsaasti Suomeenkin. Hyundain ja Kian sähköautojen määriin vaikuttaa eniten autojen toimitusajan pituus. IONIQia saa nopeaan toimitukseen ja uskoisin niitä päätyvän edelleen nousevalla määrälllä rekisteriin. Nissan Leafin 62 kWh -mallin rantautuminen Suomeen tuo myös jossain vaiheessa nousua rekisteröinteihin. Audi ja Jaguar jatkavat varmasti tasaista määriensä kasvua.

Plugin hybridien rekisteröintimäärät näyttävät nyt Suomessa hetkellisesti ainakin tasaantuneen ja jopa pientä taantumaa oli maaliskuussa nähtävissä. Vuoden jatkuessa kysymys on ehkä eniten ladattavien hybridien sähkötoimintamatkan pidentymisestä ja hinnasta suhteessa sähköautoihin sekä toisaalta muihin energiamuotoihin.

Kaasuautojen ensirekisteröinnit tulevat varmuudella piristymään. Tähän vaikuttaa eniten uudistunen automalliston toimitusten alkaminen, mutta myös Gasumin uudistamalla kiinteän kuukausihinnan kampanjalla tulee olemaan vaikutusta.

Seuraavaksi kirjoitan kaasuautojen ja lataushybridien ajoneuvokannan kehityksestä, kun Traficom julkaisee noin parin viikon sisällä ajoneuvokannan tilastot Q1/2019.



Kirjoittaja: Marko Saarenketo, Sähköautoileva motoristi