Talvinen Lappi on sähköautojen viimeinen rajamaa. Tietääkseni alueella liikkuu muutama Tesla, mutta muille merkeille kovan pakkasen ja hitaan ja harvan latausverkoston yhdistelmä on ollut pitkään kova haaste.

Viime vuoden aikana markkinoille on tullut Jaguar I-PACE ja Hyundai Kona electric, joilla pohjoinenkin Lappi tuntuu ainakin etukäteen mahdolliselta. Olen ajellut kesäisin Hyundai IONIQ -sähköautolla Kilpisjärven kautta Lofooteille kaksikin kertaa, joten tartuin tietysti tilaisuuteen lähteä Konalla talvimatkalle.

Finnish Electric Winter Tour syntyi Tesla clubin varapuheenjohtajan Kirsi Immosen ideasta ja kolmen muun osallistujan toiveista. Tarkoitus on pistää neljä sähköautoa kovaan testiin ja saada parempi ymmärrys näiden laitteiden toiminnasta ääriolosuhteissa.

Tarkoitus ei ole vakioida testiolosuhteita viimeistä piirtoa myöten vaan tehdä neljä hieman erilaista matkaa, vaikka toki mahdollisuuksien mukaan samaa reittiä.

Suomea ajetaan niin pohjoiseen kuin pääsee eli Nuorgamiin, ja mennessä ja tullessa kierretään niin suuri osa valtiosta kuin kätevästi mahdollista. Kuvaavaa on, ettemme aio ajaa edes Rovaniemeen, sillä siitäkin pääsee kätevästi ympäri.

Pohjoiseen ajamme Haminan, Joensuun ja Kuusamon kautta, etelään Pellon, Oulun, Vaasan ja Turun. Nelostie on jo nähty. Sen sijaan Itä-Suomi on pitkään ollut vaikeaa maastoa, joten ajamme nyt sitä kautta. Reitin ulkopuolelle jää lähinnä Suomi-neidon käsivarsi, Hanko, ja tietysti saaristot.

Pitkän matkan sähköautoilu vaatii hieman tavallista enemmän suunnittelua latausten vuoksi. Yleisesti reititys on pikalatauspisteiden yhdistelyä sopivalla etäisyydellä, joka riippuu sekä sähköauton ominaisuuksista että seurueen mieltymyksistä.

Itse otin lähtökohdaksi Hyundai Kona electricille 350 kilometrin toimintamatkan talvella. Tämä on itse testattu, ilman esilämmitystä, kuuden asteen pakkasessa ja 100 km/h nopeudella. Yli 80 prosentin varaustasolla lataus hidastuu rajusti, ja alle 10 prosentin varaustasoon ei kannata suunnitella menevänsä. Otin ohjenuoraksi, että latausten välit olisivat enimmillään 245 kilometriä.

Vasta todelliset olosuhteet näyttävät, miten paljon sähköä kuluu. Kulutusta lisää kireämpi pakkanen, märkä tai sohjoinen keli, vastatuuli, ja tietysti kova nopeus. Kylmällä autolla kulutus on isompi kuin pidemmän aikaa lämmenneellä autolla. Jos tarve vaatii, voin ladata yli 80 prosentin, hidastaa ajonopeutta, tinkiä lämmityksestä tai pitää ylimääräisiä lataustaukoja.

Koilliseen ajaessa viimeinen pikalatauspiste on Kajaanissa, ja sen jälkeen luvassa on 1200 kilometriä ajoa ennen Levin pikalaturille saapumista. Koska hitaampi voimavirtalataus vie pitkään, Konalla valmistajan mukaan yhdeksän ja puoli tuntia tyhjästä täyteen, matkanteko hidastuu väkisin.

Haittaa voi minimoida ajoittamalla yöpymiset sopivasti. Siksi ensimmäinen yöpyminen on suunniteltu Rukalle, 270 kilometriä viimeisen pikalaturin jälkeen. Seuraavan kahden päivän ajot jäävät kahteen tai kolmeen lyhyempään etappiin, joiden välissä ladataan hitaammin useampi tunti.

Myös yön yli lataaminen vaatii suunnittelua, sillä mahdollisuutta ei ole läheskään kaikkialla. Latauskartoista saa vinkkejä, mutta paikat on syytä varmistaa majapaikoista kysymällä. Usein keskinopeita latauslaitteita on rajallinen määrä.

Lisäksi joskus on tarjolla voimavirtapistorasia, josta lataamiseen tosin tarvitsee erityisen latausjohdon. Tällaisia on varattu mukaan useita erilaisia. Eri sähköautot lataavat kolmivaihevirrasta eri nopeuksilla, ja myös tällä on merkitystä pikalaturiverkoston ulkopuolella.

Matkaan on siis valmistauduttu huolella ja talvisen Lapin vaatimalla vakavuudella, mutta reissusta odotetaan silti ensisijaisesti hauskaa seikkailua. Rajat on tehty rikottaviksi. Nyt siinä auttaa tukijat Fortum, Hyundai, Jaguar, Tesla ja Renault, suurkiitos heille.

Finnish Electric Winter Tour starttaa keskiviikkona 6.2.2019 joskus aamuvarhaisella ja palaamme kotiin su 10.2.2019.

Matkaamme voi seurata näillä verkkosivuilla ja matkaan on lähdössä:

Tesla Model S 100D: Kirsi & Perttu
Jaguar I-PACE: Björn
Hyundai Kona electric: Jonni
Renault Zoe: Vesa

Artikkelin kirjoittaja: Jonni Lehtiranta

Kuva: Tekniikan Maailma (TM) Winter Test 2019, Ivalo, Finland. Valokuvaaja Markus Pentikäinen / Tekniikan Maailma