Hyundai IONIQ electric oli Moottorin testattavana lokakuusta 2017-lokakuuhun 2018. Pitkä koeajotaival oli opettavainen ja sähköautoilun ilot ja surut tulivat tutuiksi arkisessa autoilussa – eri vuodenaikoina ja erilaisissa ajotarpeissa. Toimitus tuotti vuodesta myös yli 40 artikkelia kuvien kera.

Tutustu miten Hyundain sähköauto selvisi vuoden haasteista Moottorin toimituksen käytössä.

Lue Moottorin artikkeleita täältä

Koeajotiimissä oli mukana Moottorin tiimistä Petri Munukka, Lauri Ahtiainen, Jussi Saarinen, Marko Jokela, Jari Saarentaus ja Eila Parviainen.

Marko Jokela
Hyundai Ioniq Electric on luotettava matkakumppani. Auto etenee vallitsevissa ajo-olosuhteissa sen matkan, minkä se lupaakin. Sähköauto myös opettaa uudenlaisen ajotavan. Kuljettaja voi ajon aikana säätää kolmiportaisesti, kuinka vahvasti auto hyötyjarruttaa. Jarrutuksissa tulee käytettyä lähinnä kahta tehokkainta tasoa. Mutta voiko ongelmaksi muodostua, että jarrujen mekaaniset osat hapettuvat ja ruostuvat käyttämättömyyttään?

Petri Munukka
Vasta osallistuminen Ioniqilla Ecorun- taloudellisuusajoon avasi silmäni sähköauton energiatehokkuudelle. Kun polttomoottoriautojen kulutuslukemat muutetaan energiasisällöksi, sähköauto on ylivoimainen. Ioniq selvisi kisasta 9,1 kWh/100 km, seuraavaksi parhaana hybri- di 23 kWh/100 km, muut polttomoottorit 30–40 kWh/100 km.

Lauri Ahtiainen
Kun Hyundain pitää omalla mukavuusalueellaan, toimii kohtalaisen pienellä akulla varustettu sähköauto erinomaisesti.
Ioniq Electric osoittaa kokonaisuuden ratkaisevan sähköautossakin. Pidemmillä matkoilla Ioniq ja muut samankokoisella akulla varustetut sähköautot ovat yhä työläitä, mutta jo seuraavat sukupolvet korjannevat senkin ongelman.

Jussi Saarinen
Jo tässä vaiheessa huomaa kehityksen kehittyneen. Vielä muutama vuosi sitten tällaisetkin maakuntamatkat olivat silloisilla sähköautoilla todellisten pinnistelyjen päässä, eikä latausverkosto ollut edes nykyisenkaltaisella tasollaan. Jään siis innolla odottamaan tulevaa sähköautojen tulvaa, jolloin myös toimintamatkat kasvavat selvästi nykyisestä.

Eila Parviainen
Sähköautoiluun tuli rentous. Unohdin huolehtia ja tarkkailla. Sähköauto siis kasvatti minua kuljettajana, mutta osoitti myös sen, että sopivasti tarjolla olevat latausmahdollisuudet todella poistavat sähköautoilun esteet. Vaikka päivittäinen ajomatkani on säännöllisesti enemmän kuin 200 kilometriä, sähköautosta on nyt tullut minulle selkeästi vaihtoehto diesel- tai bensiinikäyttöisten autojen rinnalle.

Jari Saarentaus
Sähköautojen tulevaisuus näyttää valoisammalta. Ainakin oma mielipiteeni muuttui Hyundai Ioniqin ajokokemuksen myötä selkeästi positiiviseksi. Sen mukavuus ja vaivattomuus korvaa ajoittaiset latausmurheet. Halvat ajokilometrit tekivät lähtemättömän vaikutuksen.