Suomen tieliikenteessä on lähes 900 000 kevyttä tavarankuljetusperävaunua, eli noin yksi kärry kolmea henkilöautoa kohden. Liikenteen sähköistyessä täyssähkö- ja hybridiautoilla yksi ilmeisistä kysymyksistä autonostajien huulilla on, millaista kuormaa autoilla voi vetää ja kuljettaa.

Sähkömoottorin välittömän väännön ja hyvän suorituskyvyn voisi lähtökohtaisesti ajatella soveltuvan hyvin raskaiden peräkärryjen vetämiseen. Hybridiautot soveltuvatkin jo varsin hyvin niin jarruttoman kuin jarrullisen perävaunun vetämiseen. Täyssähköautoissa tilanne on kuitenkin vielä toisenlainen, sillä automalleista vain hintava Tesla Model X on vetokäyttöön soveltuva.

Miksi perinteinen polttomoottoriauto ja hybridi sitten on vetokyvyiltään täyssähköautoa parempi?

Tilanne selittyy moottorin ja vaihteiston välissä sijaitsevalla kytkimellä tai momentinmuuntimella. Lähdettäessä liikkeelle raskas kuorma perässä kytkin tai momentinmuunnin luistaa tai vaihtoehtoisesti moottori sammuu. Täyssähköautossa riskinä on sähkömoottorin ylikuumeneminen, sillä voima annostellaan vetäville akseleille yleensä yksinopeuksisen alennusvaihteiston kautta.

Tasaisella maalla raskaidenkin kuormien vetäminen täyssähköautolla saattaisi luonnistua muitta mutkitta, mutta ongelmaksi muodostuu testi, jossa liikkeellelähtö tulee suorittaa kuorma perässä jyrkässä 12 asteen ylämäessä. Sähköautot kehittyvät kuitenkin nopeasti, ja lähitulevaisuudessa myös vetotarpeet huomioidaan aiempaa paremmin. Yksi vaihtoehto voisi olla esimerkiksi sähkömoottorin ja alennusvaihteen väliin sijoitettava hydraulinen kytkin, joka estäisi moottorin nopean ylikuumenemisen.

Kattokuorman suhteen täyssähköautot eroavat harvoin perinteisistä polttomoottorilla käyvistä menopeleistä. Esimerkiksi Hyundai-malliston uusin täyssähköauto Kona electric pystyy kuljettamaan 80 kilogramman kuormaa kattotelineillä.