Sähköautoihin liittyy muutamia kysymyksiä, jotka nousevat usein esiin: Akun kesto varsinkin talviolosuhteissa kiinnostaa monia, samoin lataaminen varsinkin pidemmillä matkoilla, kaukana kaupunkien keskustoista.

Halusimme Fortumilla näyttää käytännössä, miten matkustaminen sähköautolla talvisten Pohjoismaiden halki onnistuu. Myyttien murtamisen lisäksi halusimme kertoa aivan erityisen hienosta uutisesta, olemme nimittäin vastikään avanneet ketjun suurteholatausasemia yhdistämään pohjoismaiset pääkaupungit! Ne löytyvät Lohjalta, Ruotsin Kristinehamnista, Oslon lähistöltä Nygårdskryssetista sekä pian Västeråsista läheltä Tukholmaa.

Nämä suurteholaturit ovat merkittävästi jo yleisiä pikalatureita tehokkaampia ja näin mullistavat sähköautoilun täysin. Tässä myös vastaus reittivalintaan – saimme nimittäin matkasta Fortumin sosiaalisen median kanavissa kerrottuamme toiveita retken toteuttamisesta Lapin kautta tämän lyhyimmän reitin sijaan.

Vaikka Lapista ei näitä suurteholatureita vielä löydykään, Charge & Drive -latausverkostomme on sielläkin todella kattava, läpi Suomen sekä Norjan.
Lähdimme matkaan Helsingistä sunnuntai-iltapäivänä Hyundailta lainaan saamallamme uudella Kona Electric-sähköautolla 3 Fortumin markkinointitiimeissä työskentelevän naisen sekä yhden videokuvaajan voimin.

Reittimme kulki seuraavasti: Helsingistä Turkuun, laivalla Tukholmaan, sieltä Kristinehamnin suurteholatausaseman kautta yöksi Karlstadiin. Karlstadista Norjan puolelle Osloon, josta käännyimme takaisin suunnaten Västeråsiin ja Tukholmasta suoraan Helsinkiin laivalla.

Kuten lähes jokaisella road tripillä, myös meidän tiellemme osui muutamia yllättäviä tilanteita. Heti Ruotsin puolella autosta lähes loppui virta oman huolimattomuutemme vuoksi – innoissamme matkasta syvennyimme keskusteluun ja unohdimme seurata rangea! Paluumatkalla osuimme keskelle talvista myrskyä, mikä aiheutti vaarallisia tilanteita sekä yllättäviä haasteita latauksessa.

Ajoimme kokonaisuudessaan 1372 kilometriä ja auton tietojen mukaan kulutus oli noin 18.2 – 16.7kWH/100km. Vaikka nopeusrajoitus oli useimmilla ajamillamme teillä 110km/h, ajoimme useimmiten hieman hitaammin (60-80km/h ruuhka-aikoina sekä huonoimmissa sääolosuhteissa jonon jatkona, ~90km/h väljempinä hetkinä) ja päädyimme melko hyvään keskimääräiseen kulutukseen omasta mielestämme.

Tässä on hyvä huomioida että ajoimme painavalla, piripintaan pakatulla autolla, lämpötilat vaihtelivat useimmiten -4 ja -7 asteen välillä ja teillä oli useaan otteeseen paljon lunta ja loskaa. Latauskulumme matkalta olivat 3,62€/100km, muutama on hyvä ottaa huomioon että saimme ladata ilmaiseksi muun muassa hotellien latureilla matkan varrella, summa ei siis kata kaikkea käyttämäämme virtaa.

Kaiken kaikkiaan pienistä haasteista huolimatta (tai niiden vuoksi?) matka oli aivan mahtava kokemus. Matkailun ei tarvitse tarkoittaa pitkiä lentoja ja kaukaisia maita. Aivan läheltäkin löytyy upeita maisemia, herkullisia ruokaelämyksiä sekä kiinnostavia, toisistaan täysin erilaisia kaupunkeja. Ja niihin kaikkiin pääsee helposti ja nopeasti, myös sähköautolla!
Lue koko tarina blogistamme osoitteessa https://yhdessa.fortum.fi/roadtrip-sahkoautolla

Kokosimme sähkö- ja hybridiautoista kiinnostuneille kattavan oppaan, jolla päästä alkuun. Pääset lataamaan oppaan tästä: https://kampanjat.fortum.fi/lataa-sahkoauto-opas

Blogin on kirjoittanut Fortumin Laura Santala.