Olen viimeiset pari vuotta käynyt Lontoossa aina joulukuun ensimmäisellä viikolla yhdistetyllä etätyö- ja lomamatkalla ja tämä vuosikaan ei tuonut poikkeusta asiaan. Asuin Lontoossa vuodet 2005-2010, joten Lontoolla on edelleen erityinen paikka sydämessäni.

Tänä vuonna katselin kuitenkin kaupunkia, ja erityisesti sen liikennettä, hieman eri silmillä kuin ennen. Olen nimittäin katsellut ympärilleni kauppakeskuksissa, taloyhtiössä jne. etsien sähköautojen latauspistokkeita ja yrittänyt bongata kaksikerroksisen bussin kyydistä ja kävellessäni ekoautoja eli hybridejä, ladattavia hybridejä ja täyssähköautoja.

Kyselin myös ennen matkaani Facebook-ryhmissä, tunteeko kukaan sähköauton omistajia Lontoossa tai sopivaa tahoa ketä voisin haastatella blogikirjoitustani varten. Sain vinkkiä Sähköautot Nyt -nimisestä Facebook-ryhmästä Jukka Alanderilta, että Parkkisähkö (Parking Energy) on laajentanut toimintaansa Iso-Britanniaan ja päätinkin ottaa puhelimen käteen ja haastatella Parkkisähkön UK:n toiminnasta vastaavaa Mikko Summalaa. Kiitokset Mikolle vielä kattavasta haastattelusta!

Parkkisähkö Isossa Britanniassa

Mikko Summala on asunut Englannissa jo kohta 20 vuotta ja lähti aikanaan saarelle lanseeraamaan laajakaistaa. Hän kertoo, että laajakaistan lanseeramisella ja latausverkoston laajentamisprojektilla on yllättävänkin paljon yhteistä esim. pitää sopia standardeista, päätelaitteita pitää myydä yrityksille jne. ennen kuin päästään lanseeraamaan tuote.

Summala asuu Readingissä, josta löytyy myös Parkkisähkön toimisto. Readingiä pidetään koko UK:n teknologia-keskuksena, vastaavasti kuin Piilaksoa Yhdysvalloissa. Näin ollen Reading oli oiva paikka myös suomalaiselle innovaation kehittäjäyritykselle.

Summala mainitsee, että suomalaista insinööriosaamista arvostetaan Englannissa paljon, koska innovaatiot ovat yksinkertaisia, toimivia, helppokäyttöisia ja edullisia. Tästä hyvänä esimerkkinä toimii Parkkisähkön voittamat Innovate UK -kilpailut.

Parkkisähkö on voittanut jo kaksi kilpailua innovaatioillaan. Yhdessä projektissa tutkitaan langattomien latausjärjestelmien käyttöä sähkökäyttöisille takseille ja toinen projekti liittyy ”neighborhood charging hubiin”, joka 20-50 paikan ns. sähköautoparkki, jota vuokrataan ihmisille, joilla ei ole omaa parkkipaikkaa.

Parkkisähköllä työskentelee ensi vuoden alusta 5 henkilöä täyspäiväsesti Readingin toimistolla ja Summala on ollut kokopäiväisesti mukana loppuvuodesta 2017, sitä ennen hän toimi mm. konsulttina Parkkisähkölle.

Parin vuoden aikana Parkkisähkö on saanut hyvän jalansijan Englannissa ja verkostoitunut alan tärkeimpien toimijoiden kanssa. Heillä on siis jo tarvittava tuki ja tunnettuus sidosryhmien keskuudessa palvelun ensi vuonna alkavaa kaupallista CAAS lanseerausta varten (CAAS = Charging-as-a-Service ns. lataus palveluna lanseerausta varten). Parkkisähkö on esimerkiksi sopinut yhteistyöstä mm. UK:n suurimman laitevalmistajan Rolec Services kanssa.

Mikko Summala Highways 2018 -messuilla Birmighamissa 

Iso-Britannian markkinan haasteet

Myös Isossa-Britanniassa autoteollisuudella on ollut paljon haasteita viimeisen kymmenen vuoden aikana. Uudet trendit esim. vaihtoehdot auton omistamiselle ja liikkumiselle, ekosysteemin muutos ja uudenlaiset kuluttajat esim. ”Generation Rent” eli kuluttajat, jotka eivät halua omistaa enää autoa vaan vuokraaminen riittää ovat Summalan mukaan olleet hyvin tunnistettavissa. Suomalaisen Maas Global yrityksen Helsingistä tuttu WHIM- matkustussovellus on jo käytössä Birminghamin alueella.

Huolta herättävät luonnollisesti myös hiilidioksidipäästöt, mutta tällä hetkellä keskiössä on erityisesti kaupunkien huono ilman laatu. Tulokset ylittävät terveelliset rajat ja tämä toimiikin suurimpana kiihdyttäjänä kohti ympäristöystävällisempää liikennettä.

Summala mainitsee kolme huolta kuluttajalla sähköautoihin liittyen:

Range Anxiety

• auton riittävään toimintamatkaan liittyvä huoli ja/tai ahdistustila.

Charge Point Anxiety

• latauspisteiden toimintavarmuuteen liittyvät huolet ja/tai ahditustila.

Cost Anxiety

• huoli latauksen hinnasta, jos ja kun energian hinta on kalliimpi kuin polttomoottoriautojen polttoaine. Hintaa kasvattaa 3-5 kertainen hinta pikalatureista ja kun siihen päälle lisätään aikapohjainen veloitus, kipuaa kustannukset yli polttoaineen.

Hinnoitteluun liittyvät huolet ovat tällä hetkellä keskiössä.

Hidasteena sähköautojen yleistymiselle on myös heikko latausverkosto pääteiden ulkopuolella. Latausinfraa voi katsoa Englannin suosituimmalta latauspistekartasta osoitteessa https://www.zap-map.com/live/.

Green Zonen sähköauto Renault Zoe

Latausinfra ja hinnoittelu UK:ssa

Suurin latauspalvelujen tuottaja on UK:ssa on Charge Master, joka operoi mm. kuntien ja kaupunkien latauspisteitä ja se hallinnoi Summalan mukaan arviolta 2/3 kaikista latauspisteistä. Charge Pointin hallinnoiman latausverkostoon on mahdollista ostaa jäsenyys, joka maksaa 7,85 puntaa kuukaudessa ja sen päälle maksetaan myös erikseen vielä latauksista. Kuukausimaksu peritään aina, latasi tai ei.

Hinnoittelu on keskimäärin 10 penceä (0,11 euroa) kilowattitunti hitaimmissa latauspisteissä ja
50 kwh latauspisteellä 30 penceä (0,34 euroa) kilowatti tunti. Myös julkisten latauspisteiden toimintavarmuus on vielä heikkoa esimerkiksi latausasemat saattavat olla rikki, kertoo Summala.

Latauspisteitä UK:ssa oli 2018 marraskuun lopussa n. 18 685 kappaletta Zap Map -palvelun mukaan. Vertailuna, Suomessa oli yhteensä 2039 latauspistettä syyskuun lopussa.

Latausinfraa tulee tulevaisuudessa vahvistamaan heinäkuussa 2018 voimaan tullut EU:n direktiivi kiinteistöjen energiatehokkuudesta (”Building Energy Efficiency Directive”). Käytännössä se tarkoittaa sitä, että kaikkiin uusiin rakennuksiin ja isoihin remonttikohteisiin pitää tuoda sähköautojen latausvalmius kaikkiin parkkipaikkoihin eli sähkön syöttö- ja kaapelointi-valmius pitää olla olemassa.

Crystalin pihasta löytyy latauspisteet sähköautoille (Crystalissa on pysyvä kestävän kehityksen näyttely)

Hallituksen panostukset vauhdittaa ekoautoilua

Iso-Britannian hallituksen aktiivinen ja rohkea tuki sähköautojen ostajille saa Summalalta kiitosta. Hallitus on tähän mennessä antanut jo yli 2 miljardia puntaa ekoautoiluprojektien tukemiseen.
Lisää rahaa on myös tulossa, kun pääministeri Theresa May julkaisi syyskuussa Zero Emission Vehicle Summitissa 106 miljoonan punnan rahoituksesta uusiin projekteihin liittyen vihreämpään liikkumiseen.

Tavoitteena on löytää mm. uusia liikennejärjestelyitä mm. joukkoliikenteeseen, takseihin ja raskaaseen kalustoon, liikkumisen vaihtoehtoja, tuoda lisää vähäpäästöisiä autoja markkinoille esim. sähköistämällä isojen kaupunkien taksiliikenne.
Ministeriöt ovat mm. perustaneet oman tiimin nimeltään Olev- Office for Low Emission Vehicles, jonka tehtävänä on tukea vähäpäästöisiä autojen markkinoita UK:ssa.

Valtio tukee myös uuden sähköauton ostajaa 3500 punnan avustuksella. Vastaava tuki siis kuin Suomessa valtion sähköauton hankintatuki. Lisäksi kotilatauspisteen hankkija voi saada 500 punnan tuen. 3500 punnan tuki koski aluksi myös ladattavia hybridejä, mutta tuki lopetettiin, kun huomattiin, että erityisesti työsuhdeautojen osalta väärinkäytöksiä.

Lontoo on myös aktiivinen ja avokätinen vähäpäästöisten autojen ystävä ja tarjoaa mm. vapautuksen sähköautoilijoille ruuhkamaksusta Lontoon keskustan alueella. 8 punnan ruuhkamaksu pitää maksaa tietyllä alueella autoilevan kello 7 ja 18.30 välisenä aikana.

Sähköautojen määrä UK:ssa

Autojen myynnin haastavat ajat jatkuvat ja uusia autoja on UK:ssa rekisteröity marraskuuhun mennessä 6,9 % vähemmän kuin vuotta aikaisemmin.

Viime vuonna UK:ssa myytiin noin 2,2 miljoonaa autoa, joista vaihtoehtoisten voimalähteiden osuus oli 4,5 % eli yhteensä 108 475 autoa. Sähköautojen osuus koko markkinasta oli 0,6%.

Odotettavissa on, että sähköautojen osuus UK:n markkinoista vuonna 2018 on yhden prosentin luokkaa ja sähköautoja myydään arviolta noin 10 % enemmän kuin vuonna 2017.

lähde: https://www.smmt.co.uk/vehicle-data/evs-and-afvs-registrations/

 

 

Linkkejä:

Parking Energy http://www.parkingenergy.com/

Lukuja ladattavien hybridien ja sähköautojen määrästä http://www.ev-volumes.com/

Olev tiimin virallinen Twitter-tili https://twitter.com/olevgovuk?lang=en

Latausverkosto https://polar-network.com/

Wesministerin alueen ekoauton omistajan edut https://www.westminster.gov.uk/electric-vehicles

Lontoon alueen suunnitelmia yms. https://tfl.gov.uk/modes/driving/electric-vehicles-and-rapid-charging

Lataustoimittaja http://www.rolecserv.com/

The Crystal London https://www.thecrystal.org/

Sähköautoilua Lontoossa

https://tfl.gov.uk/modes/driving/congestion-charge/discounts-and-exemptions

https://tfl.gov.uk/modes/driving/electric-vehicles-and-rapid-charging

https://www.westminster.gov.uk/electric-vehicles

Green Zone http://www.gzcss.co.uk/