Teknologiateollisuuden sähköisen liikennekatsauksen mukaan sähköautojen määrä liikenteessä on kaksinkertaistunut alle 11 kuukaudessa ja ennusteen mukaan ylittänee jo 10 000 kappaleen rajan vuoden toisella neljänneksellä. Ladattavien hybridien autokanta on kasvanut vuodessa lähes 150 % ja täyssähköautojen kanta noin 70 %.

Ladattavien hybridien etuina on normaalin polttomoottoriajoneuvoon verrattava toimintamatka sekä mahdollisuus täysin päästöttömään ajamiseen esimerkiksi kaupunkiolosuhteissa. IONIQ plug-in hybridin toimintamatka on sähköllä noin 60 kilometriä ja sähkön ja bensiinin yhdistelmällä toimintamatka on noin 1 100 kilometriä. Todelliseen toimintamatkaan vaikuttavat mm. ajotyyli, ajonopeus, sää, topografia ja auton laitteiden (mm. ilmastointi, lämmitys) käyttö.

Myös sähköautojen julkisten latauspaikkojen määrä on kasvanut merkittävästi viime vuoden aikana ja latauspaikkoja oli maaliskuun loppuun mennessä jo 520.

Suomen kansalliset tavoitteet:

Sähköautojen määrän tavoitteet Suomessa

• vuonna 2020 – 20 000 kpl
• vuonna 2030 – 250 000 kpl

Julkisten latauspisteiden kasvun tavoitteet

• 2 000 kappaletta vuonna 2020
• 25 000 kappaletta vuonna 2030

Sähköautokannan kasvua edistetään myös valtion toimesta

Sähköautojen julkisten latauspisteiden investointeja tuetaan vuosina 2017-2019 yhteensä 4,8 miljoonalla eurolla. Tavoitteena ovat noin 15 M€ investoinnit julkiseen lataukseen ja kolminkertaistaa julkinen latausverkosto kahden vuoden kuluessa.

Lisäksi valtio myöntää yksityishenkilöille hankintatukea. Taustalla on eduskunnan hyväksymä laki, jonka perusteella yksityishenkilöiden täyssähköautojen hankintaa tuetaan vuoden 2018 alusta alkaen 2 000 eurolla. Tuki on suunnattu kotitalouksille ja sitä on jaossa hieman alle 6 miljoonaa euroa vuodessa neljän seuraavan vuoden aikana. Tukea voi saada uuden sähköauton hankintaan tai pitkäaikaiseen leasingiin.

Sähköautojen hankintatuen tavoitteena on edistää liikenteen sähköistymistä ja samalla vähentää liikenteen päästöjä. Hankintatuki toteutetaan ostettavan uuden sähköauton kaupanhinnan alennuksena tai alennuksena pitkäaikaisvuokratun sähköauton kuukausimaksuista. Lue lisää hankintatuesta tästä.

Suomen sähköautokannan jakauma 31.3.2018

  • Ladattavien hybridien (PHEV) määrän voimakas kasvu perustuu mallivalikoiman laajentumiseen sekä pistokehybridejä suosivaan autoverotukseen.
  • Täyssähköautojen (BEV) osuus on huomattavan pieni verrattuna kansainväliseen sähköautomarkkinaan.
  • Täyssähköautojen määrän kasvua liikenteessä rajoittaa mallivalikoiman vähäisyys, hankintahinta sekä autojen saatavuus.

 Autotyyppien osuudet sähköautokannasta

  Q4 / 2016 Q1 / 2017 Q2 / 2017 Q3 / 2017 Q4 / 2017 Q1 / 2018
PHEV %-osuus 74 % 75 % 76 % 78 % 80 % 82 %
BEV %-osuus 26 % 25 % 24 % 22 % 20 % 18 %

 

Lue lisää Hyundain ekoauto-mallistosta

 

Lähde: Teknologiateollisuuden sähköisen liikenteen tilannekatsaus 01/2018