Kesälomakauden lähestyessä moni miettii automatkailua Keski-Eurooppaan. Matkanteko onnistuu sähköautollakin, kunhan valmistautuu latausasioihin etukäteen.

Vielä muutama vuosi sitten sähköautoilua rajoitti latauspaikkojen saatavuus. Matka piti usein suunnitella latauspaikkakartan avulla, jotta pääsi varmasti perille. Sekä autojen että latausmahdollisuuksien kehitys on kuitenkin ollut viimevuosina nopeaa. Nyt moderni sähköauto kulkee 250-500 kilometriä yhdellä latauksella ja latauspaikkoja on saatavilla moninkertaisesti aiempaan verrattuna.

Latureita käytetään maailmalla kuten Suomessakin: Auto kaapelilla kiinni ja RFID-tunnisteella tai älypuhelinsovelluksella lataus käyntiin. Lataustehot ja -hinnat vaihtelevat rajusti, joten sopivan latauspaikan löytäminen saattaa olla mutkikasta. Lisäksi eurooppalainen latausinfrastruktuuri on sirpaloitunut satojen latausverkkojen pelikentäksi, jolloin jokaisen paikallisen latausverkon selvittäminen ja sopivan RFID-tunnisteen hankkiminen ulkomailta voi olla työlästä.

Autonlatauksen kolme lähtökohtaa

Sähköautolla matkustavan lataustarpeisiin on kolme perusratkaisua:

  1. Suomesta tuttuja latausverkkoja (Fortum Charge & Drive ja Liikennevirta) voi käyttää tietyin rajoituksin myös ulkomailla.
  2. Roaming-latausverkkojen avulla paikalliset latausverkot saa käyttöön yhdellä sopimuksella, joskin hieman kalliimmalla.
  3. Autoilija voi ostaa paikallisen, suuren toimijan palvelun.

Sillä, minne lomamatka suuntautuu, on paljon merkitystä. Ruotsissa ja Norjassa Fortumin Charge & Drive -verkolla on hyvä kattavuus, joten yksinkertaisimmillaan suomalainen autoilija ei tarvitse mitään valmisteluja latausta varten. Fortumilla on myös muutamia muita latauspaikkoja erityisesti itäisessä Euroopassa. Suomesta hankittu RFID-tunniste toimii koko verkon alueella.

Liikennevirta on saanut E.ON-investointien myötä tuhatkunta latauspaikkaa lisää Euroopan laajuudelta ja Liikennevirran palvelun kautta voi hyödyntää myös Hubject-verkoston latureita. Tällöin kyseessä on roaming-palvelu eli lataus on hieman kalliimpaa, aivan kuten kännykän käyttökin on kalliimpaa ulkomailla roaming-verkoissa.

Roaming mahdollistaa lataamisen koko Euroopassa

Euroopassa toimii myös vain roamingiin keskittyviä latausverkkoja. Ne eivät itse omista latauslaitteita tai -verkkoja mutta yhdistävät satojen eri toimijoiden latausverkkoja yhdeksi autoilijalle myytäväksi palvelupaketiksi. Roaming-verkot tekevät lataamisen autoilijalle helpoksi: yksi ainoa RFID-tunniste kelpaa lukemattomilla latauspaikoilla pitkin Eurooppaa.

Suomalaisesta vinkkelistä toinen keskeinen roaming-toimija Liikennevirran lisäksi on Plugsurfing. Liikennevirralla on Hubject-verkon kautta noin 60 000 ja Plugsurfingilla reilut 100 000 latauspaikkaa. Erityisen mukavaa on se, että Plugsurfingin omistaa Fortum, joten lataus Plugsurfing-palvelun kautta Fortumin omissa laitteissa onnistuu ilman roaming-palvelumaksua.

Plugsurfing-palvelua käyttävä sähköautoilija voi siis Skandinaviassa ladata kohtuuhintaisesti Fortumin verkossa ja tämän lisäksi hänellä on käytössään koko Euroopan laajuinen latausverkko – ehkä hieman kalliimmalla, mutta kuitenkin vain yhdellä RFID-tunnisteella ja sopimuksella. Liikennevirran asiakkaalla puolestaan on hieman vähemmän latauspaikkoja, mutta uutta sopimusta tai RFID-tunnistetta ei ole tarvetta hankkia.

Ulkomaisen latausverkon asiakkaaksi

Suomalainen voi ryhtyä myös ulkomaisen latausverkon suoraksi asiakkaaksi. Varsinkin jos tietää kilometrejä tulevan paljon yksittäisen valtion alueella, tätä vaihtoehtoa kannattaa harkita. Paikallisen latausoperaattorin käytöllä voi säästää kymmeniä, ellei satoja euroja roaming-palveluun verrattuna.
Jos matka suuntautuu Hollantiin, kannattaa tarkastaa Fastned-verkon palvelut. Fastned on rakentanut laajasti 175 kW:n suurteholatureita joiden avulla esimerkiksi Hyundai Kona electricin nopein lataus on mahdollista. Tanskassa Clever ja Saksassa Allego ovat laajoja kansallisia latausverkkotoimijoita. Myös Fastnedillä on muutamia latauspaikkoja Saksassa.

Matkustamistavallakin on merkitystä. Esimerkiksi Plugshare-palvelun kautta on mahdollista etsiä sellaisia hotelleja ja muita majoituspaikkoja, joilla on latauspalvelua tarjolla. Pitkän kantaman sähköautolle tämä saattaa riittää ainoaksi lataukseksi.

Taittoipa matkaa siellä tai täällä, paljon tai vähän, kannattaa latausmahdollisuuksia miettiä myös varalle. Tarvittavat matkapuhelinsovellukset kannattaa ladata jo kotona, ja niihin kannattaa perustaa tarvittavat käyttäjätunnukset. Myös ulkomailla latauslaitteet voivat olla varattuja tai epäkunnossa ja vieraassa ympäristössä avun saanti voi olla hankalampaa kuin Suomessa. Roaming-palvelun hankkiminen on halpa vakuutus näitä tilanteita varten.

Lue lisää:

• Liikennevirran latauspaikat: https://app.virta.global/
• Fortumin latauspaikat: https://map.chargedrive.com/fi/
• Plugshare: https://www.plugshare.com/
• Fastned: https://fastned.nl/en/
• Plugsurfing: https://www.plugsurfing.com/en/
• Clever: https://clever.dk/
• Allego: https://www.allego.eu/