Sähköauton esilämmittäminen takaa paitsi paremman matkustusmukavuuden, myös pidentää auton toimintamatkaa.

Suomessa talventulo on autoilijan näkökulmasta yhtä varmaa kuin vuosittaisen ajoneuvoverolaskun kolahtaminen vuodenvaihteessa postiluukusta. Suomalaiset ovat tottuneita siihen, että noin puolet vuodesta auto kytketään kotipihassa sähkötolppaan vastaanottamaan ylimääräistä lämpöä ennen seuraavaa matkaa. Samat periaatteet pätevät myös sähköauton kanssa.

Sähköautoja kuulee kritisoitavan siitä, että niiden lataaminen on kovin työlästä. Käytännössä auton kytkeminen lataukseen ja lämmitykseen on kuitenkin yhtä vaivatonta kuin perinteisen polttomoottoriauton esilämmittäminen.

Aivan kuten polttomoottoriautoissa, myös sähköautoissa esilämmittäminen tarkoittaa parempaa energiatehokkuutta ensimmäisillä kilometreillä sekä jäästä puhtaita ikkunoita ja lämmintä matkustamoa.

Sähköautoissa akuston lämmittäminen kannattaa jo siitäkin syystä, että jarrutusenergian talteenotto toimii parhaalla mahdollisella tavalla vain riittävän lämpimään akkuun. Esimerkiksi uudessa täyssähköisessä katumaasturissa, Hyundai Kona electricissä, auton 64 kWh:n akusto on vesijäähdytteinen, mikä parantaa auton energiatehokkuutta. Se jäähdyttää akkua kesän kuumilla ja vastaavasti lämmittää pakkaskeleillä.

Sähköautoissa akuston lämmittäminen kannattaa jo siitäkin syystä, että jarrutusenergian talteenotto toimii parhaalla mahdollisella tavalla vain riittävän lämpimään akkuun.

Sähköauton lämmityksen ajastaminen

Vaikka sähkömoottori tuottaa huomattavasti polttomoottoria vähemmän hukkalämpöä, myös sähköautossa lämmöntalteenotto kannattaa. Parhaan hyötysuhteen tarjoaa nykypäivänä lämpöpumppu, joka käytännössä siirtää hukkalämpöä auton sisätiloihin. Lämpöpumppu vaikuttaa suoraan auton toimintamatkaan etenkin siinä tapauksessa, että auto on esilämmitetty.

Sähköauton esilämmityksen ajastamiseen on autovalmistajasta riippuen tarjolla useita erilaisia ratkaisuja. Esimerkiksi Hyundai Kona electricissä esilämmittämisen ajastaminen tapahtuu näppärästi auton tietoviihdejärjestelmän suurikokoiselta kosketusnäytöltä.

Kona electricissä esilämmittämisen ajastaminen tapahtuu kosketusnäytöltä.

Valikosta asetetaan haluttu lähtöaika, jolloin latauspistokkeeseen kytkettynä auto lämmittää auton kuluttamatta virtaa ajoakusta. Arkikäyttöä helpottaen autoon voidaan asettaa useita esilämmitysaikoja, jolloin esimerkiksi arkiaamuisin auto lämmitetään, mutta viikonloppuisin ei. Myös Kona electricin lataus voidaan ajastaa esimerkiksi vain yön edullisimpiin tunteihin, mikäli kotitaloudella on käytössään pörssisähköön perustuva hinnoittelu.

Hyundai Kona electricin erikoisuuksiin kuuluu myös talviajoon suunnattu ajotila (Winter mode), joka kannattaa kytkeä talvipakkasilla päälle. Se lämmittää auton ajoakustoa niin, että auton sähkömoottori pystyy tarjoamaan parhaan mahdollisen tehon. Ajotilasta on hyötyä myös siinä tapauksessa, että autolla suunnataan pian kylmäkäynnistyksen jälkeen pikalatausasemalle, sillä kylmä akku ei pysty vastaanottamaan virtaa yhtä tehokkaasti kuin esilämmitetty.

Ajotilasta on hyötyä myös siinä tapauksessa, että autolla suunnataan pian kylmäkäynnistyksen jälkeen pikalatausasemalle, sillä kylmä akku ei pysty vastaanottamaan virtaa yhtä tehokkaasti kuin esilämmitetty.

Vaikka sähköauton esilämmittäminen on kylmällä säällä kaikin puolin järkevää, matkateko ei tyssää myöskään kylmäkäynnistyksiin. Kona electricin kohdalla 449 kilometrin toimintamatka ei juurikaan kärsi, vaikka ensimmäisten kilometrien aikana sähköä jouduttaisiin käyttämään auton lämmittämiseen tavanomaista enemmän.

Sähköauton ehdottomiin etuihin kuuluu lisäksi se, että lämmintä ilmaa saadaan matkustamoon lähes heti kylmäkäynnistyksen jälkeen. Moottorin lämpiämistä ei tarvitse odotella.

Näistä syistä sähköauton esilämmitys kannattaa

  • Auton käyttömukavuus paranee talvella, kun matkan voi aloittaa lämpimässä matkustamossa ilman ikkunoiden puhdistamista lumesta ja jäästä.
  • Esilämmitetty akusto pystyy hyödyntämään jarrutusenergian talteenottoa paremmin. Sähkön keskikulutus siis laskee.
  • Kylmän akun pikalataaminen hidastuu merkittävästi.
  • Sähköauton toimintamatka pitenee, kun energiaa ei tarvitse matkan aluksi käyttää auton lämmittämiseen.
  • Sähköauton esilämmittäminen on helppoa. Latausjohto toimii myös lämmittämiseen.