Sähkökäyttöiselläkin autolla voi käydä niin, että “tankki tyhjenee” eli virta loppuu kesken matkan. Silloin on toimittava oikein, jotta auto ei vaurioidu.

Sähköautollakin ajettaessa on mahdollista, että matka jää joskus kesken ja tarvitaan hinausapua. Silloin on pidettävä mielessä, että hinausta ei saa tehdä miten tahansa. Se, mikä onnistuu esimerkiksi manuaalivaihteiselle polttomoottoriautolle, ei sovi sähköautoa hinattaessa.

Se, mikä onnistuu esimerkiksi manuaalivaihteiselle polttomoottoriautolle, ei sovi sähköautoa hinattaessa.

Perinteinen auton hinaaminen toisen auton perässä köyden avulla on syytä unohtaa. Tärkeimpiä muistettavia asioita sähköautoa hinattaessa nimittäin on, että auton vetävät pyörät eivät saa pyöriä vapaasti. Älä siis pyydä kaveria tulemaan omalla autollaan apuun, vaan käänny hinauksia hoitavien ammattilaisten puoleen.

Paikalle on tilattava oikea hinausauto, josta löytyy tarvittavat varusteet turvalliseen hinaukseen sähköautoa vahingoittamatta. Hinattava auto on otettava esimerkiksi hinausauton vetohaarukkaan niin, että vetävät pyörät ovat haarukassa irti tiestä eivätkä pyöri hinauksen aikana.

Jos vetävät pyörät pääsevät pyörimään vapaasti hinauksessa, auton sähköjärjestelmä saattaa vaurioitua, sanoo tekninen neuvoja Herkko Sippola Hyundai Motor Finlandilta.

Jos vetävät pyörät pääsevät pyörimään vapaasti hinauksessa, auton sähköjärjestelmä saattaa vaurioitua

Toinen turvallinen vaihtoehto on vetää tai nostaa siirrettävä sähköauto hinausauton lavalle, jolloin kummankaan akselin pyörät eivät pyöri siirtoajon aikana. Näin on syytä menetellä varsinkin, jos hinattavana on hybridiauto, jossa toisella akselilla on sähkömoottorit ja toinen akseli on kytketty polttomoottorin voimansiirtoon.

Mikäli autoa joudutaan vetämään hinausauton lavalle tai vetohaarukan perään, vaihteenvalitsin on siirrettävä N-asentoon. Tilanteessa, jossa auto on täysin virraton eli vaihteenvalitsimen siirto tai painallus ei välitä käskyä eteenpäin, auto joudutaan käytännössä vetämään “nahkoineen” eli pyörät eivät pyöri. Tällaista siirtotapaa on vältettävä, jos suinkin mahdollista.

Hinausautoa tilattaessa on hyvä kertoa mahdollisimman tarkasti hinattavan auton merkki, malli ja käyttövoima eli esimerkiksi, onko kyseessä hybridi- tai täyssähköauto. Ammattitaitoinen hinausliikkeen edustaja kyllä varmistaakin asiakkaalta nämä asiat, toteaa Sippola.

Sopivan hinausnopeuden osalta sähköauto ei eroa muista autotyypeistä. Hurjastelu ei siis ole viisasta, ja tasainen kyyti rasittaa hinattavaa autoa vähiten. Auton suunnalla eli sillä, kumpi pää on hinattaessa menosuuntaan, ei ole käytännössä merkitystä.

Auton suunnalla eli sillä, kumpi pää on hinattaessa menosuuntaan, ei ole käytännössä merkitystä.

Sähköauton hinauksessa on siis niksinsä, mutta auton käyttäjä voi omalla toiminnallaan vähentää tehokkaasti riskiä hinaustarpeen synnylle. Paras tapa on tietysti suunnitella ajoreitti ja lataukset niin, että akun tyhjeneminen kesken matkan ei keskeytä menoa ennen aikojaan.

Vaikka ennakointi joskus pettäisi ja virta pääsisi loppumaan tien päällä ennen latauspisteelle ehtimistä, sähköauton ajoakku ei vaurioidu. Auton elektroniikka säätelee akkujen kapasiteetin käyttöä niin, että “nollille” ajettu autokin alkaa latautua normaalisti, kun se kytketään latauspisteeseen.

Varsinkaan Suomen talvessa sähköautoa ei kuitenkaan kannata jättää pitkäksi aikaa seisomaan, jos akun varausaste on kovin matala. Vaikkapa parin viikon lomareissulta paukkupakkasiin palattaessa vastassa voi olla ikävä yllätys, jos auto on ennen matkaa jätetty parkkiin akku lähes tyhjänä.

Jos auto jää pitkäksi aikaa seisomaan, on syytä varmistaa, että akun varausaste on ainakin parikymmentä prosenttia. Talvikaudella eli kylmimmissä säissä on viisainta jättää akkuun vähintään viidenkymmenen prosentin varausaste, pohtii Sippola.

Aivan virrattomaksi esimerkiksi kylmässä päässeen sähköauton akku voi vaatia vähän aikaa, ennen kuin se alkaa latautua. Vauhtiin päästyäänkin latautuminen on sitä hitaampaa, mitä kylmempi akku on.