Tänä vuonna Tekniikan Maailman (TM) vuotuiseen Talviauto 2019 -testiin pääsi ensimmäistä kertaa mukaan kuusi täyssähköautoa.

TM:n mukaan aika sähköautojen talvitestaukselle oli nyt oikea, sillä valikoimaa alkaa jo olla tarjolla, yhä useammat kuluttajat pohtivat, voisiko sähköauto vastata heidän liikkumisen tarpeisiinsa, ja tietysti uuden teknologian yhteydessä herää myös kysymyksiä talvikestävyydestä Suomen korkeuksilla.

Talvisessa sähköautotestissä ovat mukana

BMW i3
Hyundai Kona electric
Jaguar E-Pace
Kia e-Niro
Nissan Leaf
Tesla Model S

Sähköautoille tehtiin niille räätälöity talvitestaus, joka toteutettiin samaan aikaan perinteisten voimalinjojen testauksen kanssa Lapissa tammikuussa 2019.

TM:n saatesanoin sähköautojen arvojärjestykseen täytyy suhtautua tietyllä varauksella, sillä autot jakautuvat selvästi kahteen erilaiseen ryhmään. ”Tavallisten sähköautojen” eli kaksivetoisten, hintaluokaltaan 40-50 000 euroon sijoittuvan ryhmän muodostavat Hyundai Kona electric, Kia e-Niro ja Nissan Leaf, ryhmään voidaan lukea myös BMW i3.

Hyundai-konsernin sähköautoissa akuston koko on 64 kWhm BMW:ssä ja Nissanissa 40 kWh. Jaguar ja Tesla muodostavat toisen ryhmän isompine akustoineen (90 ja 100 kWh), nelivetoineen ja kalliimpine hintoineen.

Talviautotesti alkoi etelässä VTT:n ja TM:n autolaboratorion mittauksilla ja jatkui Saariselällä, Nokian renkaiden testiradoilla ja Test Worldin talvitestikeskuksessa Ivalon lentokentällä.

Sähköautojen talvivertailun tulokset julkaistaan Tekniikan Maailman numerossa 5/2019. Sitä ennen kannattaa seurata sosiaalisessa mediassa aihetta tunnisteella #Talviauto2019 ja Tekniikan Maailman sivuilla on julkaistu jo artikkeleita testin etenemisestä.

Tekniikan Maailma selvitti testien aikana myös kumpi lämpiää ensi BensaKona vai SähköKona. Lue juttu ja katso video täältä.

Kuva: Tekniikan Maailma (TM) Winter Test 2019, Ivalo, Finland. Valokuvaaja Markus Pentikäinen / Tekniikan Maailma