Uusien lataus- ja kaasuhenkilöautojen ensirekisteröintejä tehtiin vuoden 2019 ensimmäisellä puolikkaalla yhteensä 4026 kappaletta, jossa oli kehitystä 1 % edellisen vuoden vastaavaan ajankohtaan nähden. Samaan aikaan kaikkien uusien henkilöautojen ensirekisteröinnit olivat 13 % laskussa.

Vuoden ensimmäisen puoliskon kuukaudet ovat kuitenkin pitäneet sisällään suuria vaihteluita kuukausien sekä energiamuotojen välillä.

  • Tammi-huhtikuussa kaasuautojen rekisteröintimäärät olivat hyvin alhaalla WLTP-päästömittausmuutoksen johdosta uusiksi menneiden valmistajien mallistojen toimituskatkojen johdosta. Viimein huhtikuussa alkoi näkyä kaasuautojen ensirekisteröintien normalisoitumista 95 kappaleella ja toukokuussa määrä oli jo 190 kappaletta ja nyt kesäkuussa peräti 270 kappaletta, joka on korkein yksittäisen kuukauden määrä kaasuautojen ensirekisteröintejä koskaan Suomessa.
  • Täyssähköautojen ensirekisteröinneissä on ollut nousutrendi jo vuoden 2016 alusta alkaen, mutta nyt vuonna 2019 pitkään odotetun Teslan Model 3:sen toimitukset ovat nostaneet parina kuukautena määrät ennätyskorkeiksi. Maaliskuussa ensirekisteröitiin 239 sähköautoa ja kesäkuussa täsmälleen saman verran.
  • Lataushybridien ensirekisteröintien määrä on sen sijana ollut laskutrendissä jo vuoden 2018 toukokuusta lähtien.

Lataus- ja kaasuautojen yhteenlaskettu osuus kaikkien henkilöautojen ensirekisteröinneistä on ollut hyvällä kasvutrendillä jo pidempään. Voimakkaista heilahteluista huolimatta maaliskuussa 2019 tehtiin kaikkien aikojen ennätysosuus, 7,92 % kaikkien uusien henkilöautojen ensirekisteröinneistä. Kesäkuussa 2019 saavutettiin 7,43 % osuus kaikkien uusien autojen ensirekisteröinneistä.

 

Lataus- ja kaasuautojen vuoden ensimmäisen puolikkaan mallikohtaisessa ensirekisteröintien top 30 -listassa Volvon bensiini- lataushybridi -mallit ottivat peräti viisi sijaa ja jopa paikat 1 ja 3 menivät Volvon malleille. Eniten, eli 594 kappaletta on rekisteröity Volvon XC60 pluginhybridiä, jossa bensiinimottorin voima välitetään automaattivaihteiston kautta etupyörille ja sähkömoottorin voima takapyörille. Autossa on 10,4 kWh akku, josta arviolta noin 8 kWh on käytettävissä ja sillä päästä tehtaan ilmoituksen mukaan noin 50 kilometriä sähkön voimin. Kyseessä on arvokas auto, joka maksaa edullisimmillaankin noin 70 000 euroa.

Toiseksi eniten, eli 402 kappaletta on rekisteröity vuoden alkupuoliskolla Teslan Model kolmosia. Tuo on sähköautoksi Suomessa erittäin suuri määrä etenkin kun otetaan huomioon, että toimitukset alkoivat tositoimin vasta maaliskuussa. TOP-listan kakkosen hinta alkaa Suomessa tällä hetkellä 51 504 euron tasosta.

Top-listan ensimmäiset hieman edullisemmat autot ovat sijalla 6 oleva kaasu Skoda Octavia 260 kappaleellaan ja sijalla 7 oleva täyssähköinen Nissan Leaf 149 autollaan. Näistä Skoda on selkeästi vielä Leafia edullisempi hankinta hieman alle 30 000 euron lähtöhinnallaan, kun taasen Leafin hinnat alkavat noin 38 000 eurosta. Leafista on jo myynnissä ja tiettävästi ensimmäinen kappale asiakkaallekin toimitettu uutta 62 kWh-versiota.

Hyundain IONIQ sijoittui sijalle 8 ja niitä rekisteröitiin alkuvuoden aikana 66 kappaletta täyssähköisinä ja hieman enemmän, eli 73 kappaletta lataushybrideinä. IONIQ electricin hinnat alkavat noin 37 000 euron tasolta ja pluginhybridien hinnat noin 33 000 euron tasolta. Hyundain Kona electriciä on saatu Suomen toimituksiin alkuvuonna 42 kappaletta, mutta autolla olisi kyllä huomattavasti suurempikin kysyntä, jos vain autoja olisi saatavilla.

Top 10 -listaan mahtuu myös kaasulla käyvä Seat Leon, jonka hinnat alkavat noin 22 000 euron tasosta. Lataus- ja kaasuautojen top 30 lista on ylipäätään melko arvokkaista autoista koostuva, mutta kaasuautot erottuvat listassa edullisuudellaan.

Kesäkuussa tuotiin uusien lisäksi myös 28 käytettyä sähköautoa, joista 12 olivat Tesla-merkkisiä. Käytettyinä tuotuja kaasuautoja rekisteröitiin kesäkuussa yhteensä 270 kappaletta. Pluginhybridiautoja tuotiin kesäkuussa käytettyinä yhteensä 462 kappaletta

Tulen lähiaikoina kirjoittamaan erillisen tekstin Q2/2019 ajoneuvokannan kehityksestä lataus- ja kaasuautojen osalta.

Kirjoittaja: Marko Saarenketo

Kaikkien ensirekisteröintitilastojen lähde: https://www.traficom.fi/fi/tilastot-ja-julkaisut/tilastot