• Seuraavan sukupolven polttokennoauto Hyundai Nexo antaa asiakkaiden kokea tulevaisuuden esimerkiksi kauko-ohjatun pysäköinnin, katvealueen seurannan ja autonomisen ajamisen avulla
  • Lähes 700 kilometrin toimintamatka yhdellä tankkauksella (WLTP-mittaustapa) on suurin tällä hetkellä saatavilla olevista polttokennoautoista ja kilpailukykyinen myös perinteisten polttomoottoriautojen kanssa

Täysin uusi Hyundai Nexo on ensimmäinen vetykäyttöinen SUV. Se vie Hyundai Motorin jälleen polttokennoautojen kehittämisen ykköspaikalle. Nexo yhdistää SUV:n käytännöllisyyden ja huippumodernin sekä puhtaan polttokennoteknologian. Tämä seuraavan sukupolven polttokennoauto pitää sisällään markkinoiden kehittyneintä tekniikkaa, kuten valmiuden autonomiseen ajamiseen, älykkäät kuljettajaa avustavat järjestelmät ja luokkansa puhdikkaimmat voimalinjat.

Nexo on Hyundain kasvavan ekomalliston teknologinen lippulaiva, joka hyödyntää modernia ja tarkoitukseen räätälöityä perusrakennetta. Hyundai Motor kutsuu uutuutta FUV:ksi (Future Utility Vehicle), koska siinä yhdistyvät SUV:n käytännöllisyys, edistyksellinen teknologia, kattavat kuljettajaa avustavat järjestelmät sekä innovatiivinen ja vetovoimainen muotokieli. Uuden Nexon toimintamatka yhdellä tankkauksella on lähes 700 km (WLTP-mittaustapa), mikä antaa autolle ykkössijan vertailussa muihin polttokenno- ja akkusähköautoihin. Toimintamatka on kilpailukykyinen myös verratessa perinteisiin polttomoottoriautoihin ja mahdollistaa pitkien matkojen taittamisen vaivattomasti.

Hyundai Motor on tällä hetkellä  polttokennoteknologian markkinajohtaja Euroopassa ja yli 70 prosenttia Euroopassa liikkuvista polttokennoautoista on Hyundain valmistamia.

Hyundai Motor on kehittänyt teknologiaa kattavasti uudella polttokennojärjestelmällä. Yhtiö esittelee nyt uudenaikaisimman ympäristöystävällisen voimalinjan, jonka ansiosta polttokennotekniikka on kompaktimpaa, kevyempää ja voimakkaampaa. Uuden sukupolven polttokennoautossa muun muassa hapen virtausta polttokennolaitteistoon on saatu tehostettua ja tankkausaikaa lyhennettyä. Nexon energiatehokkuus ja taloudellisuus nostavat sen omaan luokkaansa.

Uusi Nexo on Euroopan markkinoilla seuraava malli, joka kuuluu Hyundain ekostrategiaan esitellä 18 uutta ympäristöystävällistä automallia vuoteen 2025 mennessä. Strategiallaan Hyundai haluaa vauhdittaa vähäpäästöisten ja päästöttömien ajoneuvojen kehitystä.

Puhdasta ja innovatiivista muotoilua

Täysin uuden Hyundai Nexon muotoilu on tyylipuhdas ja hillitty, se korostaa auton sulavaa linjakkuutta ja kelluvan katon vaikutelmaa. Muotoilu on suunniteltu huolellisesti taloudelliseksi heijastaen samalla kauniisti SUV-autojen olemusta.

Nexon tasapainoinen ja saumaton muotoilu vahvistaa keulan leveysvaikutelmaa, jonka täydentävät vaakatasoon sijoitetut, ryhmitetyt led-päiväajovalot. Päiväajovalot on yhdistetty ohuella valolinjalla, joka voimistaa auton keulailmettä. Päiväajovalojen alapuolelle sijoitetut kolmionmuotoiset ajovalot korostavat Nexon edistyksellistä luonnetta. Hyundaille ominaista Cascading Grille -etusäleikköä on levennetty voimanlähteen ilmansaannin tehostamiseksi; samalla se viimeistelee keulan persoonallisen ilmeen.

Sulavat muodot jatkuvat auton kylkien kautta perään saakka. Visuaalisesti kevyt ja kelluvan vaikutelman antava katto tekee autosta avaran ja valoisan. Kokonaisuuden viimeistelevät kapeat D-pilarit, jotka sulautuvat saumattomasti takailmanohjaimeen. Auton takaosassa huomion kiinnittävät lähes kolmiomainen takaikkuna, joka kaareutuu auton sivuille sekä selkeästi erottuva ilmanohjain integroidulla takalasinpyyhkimellä. Kolmioteema jatkuu myös takavaloyhdistelmissä, jotka yhdessä Nexon vahvojen vaakalinjojen kanssa antavat autolle voimakkaan leiman.

Nexo on ensimmäinen Hyundai, joka on varustettu ovien muotoihin upotetuilla kahvoilla. Ratkaisu viimeistelee sulavan muotokielen ja parantaa samalla ilman virtausta auton ohi. Kuljettajan valinnan mukaan joko kaikkien ovien tai vain kuljettajan oven kahva työntyy ylös ovipaneelista automaattisesti. Kahvat vetäytyvät taas oven sisään viiden sekunnin kuluttua auton käynnistämisestä tai kun liikkeelle lähtevän auton nopeus ylittää 3 km/h.

Auton vaakalinjoja korostava muotoilu jatkuu sisätiloissa. Huomion kiinnittää leveä musta kojelauta, johon on sijoitettu peräti kaksi kookasta LCD-näyttöä. Navigointijärjestelmän näytön koko on huimat 12,3 tuumaa, ja pienempikin ruutu on seitsemän tuuman kokoinen. Tämä vasemmanpuoleinen näyttö antaa kuljettajalle tietoa muun muassa nopeudesta, polttoaineen määrästä ja ajon taloudellisuudesta. Kookkaammassa ruudussa on näytönjakotoiminto sekä uudistettu kotinäkymä navigaattorin, yhdistettävien älylaitteiden ja viihde- sekä tietojärjestelmien toimintojen hallintaan.

Hyundai Nexon elektroninen yhteys vaihteenvalitsimesta voimalinjaan saa keskikonsolin muotoilun näyttämään vapaasti kelluvalta. Tämän ansiosta konsolin alle jää runsaasti tilaa henkilökohtaisille tavaroille. Perinteisiä painikkeita käytetään esimerkiksi ajotilan ja -suunnan valintaan sekä ilmastointilaitteen ja navigaattorin hallintaan. Keskikonsolin alapuolelle sijoitetussa kookkaassa säilytyslokerossa on kaksi USB-porttia ja mahdollisuus mobiililaitteen langattomaan lataukseen.

Maailman ensimmäinen kolmen yhdistetyn vetytankin järjestelmä ja tankkien kompakti koko mahdollistavat tehokkaan tilankäytön. Sen lisäksi Nexon akseliväli on 150 mm pidempi kuin ix35 Fuel Cell -mallissa. Tuloksena on markkinoilla olevien polttokennoautojen avarimmat sisätilat. Tavaratilan koko on 461 litraa (VDA), ja tilan lattia on täysin tasainen.

Uuden Nexon suunnittelussa on huomioitu ilmanvastuksen minimoiminen. Autossa on useita aerodynaamisuutta lisääviä piirteitä, jotka on huomaamattomasti sulautettu korin linjoihin niin auton keulassa, kyljissä kuin perässäkin. Linjakkuutta lisäävät myös ilmanvirtausta vähentävä pyörän kaarien muotoilu, sisään vetäytyvät ovenkahvat, pohjan panelointi sekä D-pilareiden kookkaat ilmakanavat. Näillä auton ilmanvastuskerroin on painettu arvoon 0,329.

Keulan laajan ilmanottoaukon ja auton takaosassa olevien pienempien ilmakanavien kautta ulkoilman happi saadaan vietyä tehokkaasti polttokennolle, jossa siitä muodostuu tankeista saatavan vedyn kanssa sähköä autoa liikuttamaan.

Edistyksellisin polttokennojärjestelmä ja paras toimintamatka

Hyundai Nexon suunnittelussa hyödynnettiin uutta ajoneuvoarkkitehtuuria, jonka tulokset näkyvät monin tavoin. Auto on kevyempi, akusto on sijoitettu älykkäästi tavaratilan kupeeseen ja polttokennojärjestelmää on kehitetty entisestään.

Nexo on täydellinen päästötön ajoneuvo jokapäiväiseen käyttöön. Siinä kiteytyy Hyundai Motorin tuotekehitysfilosofia, joka tähtää taloudellisuuden ja tehokkuuden maksimointiin ilman pienintäkään tinkimistä ajonautinnosta. Polttokennojärjestelmä on aiempaa kevyempi ja sijoitettu autoon kekseliäämmin. Voimalinja kehittää 120 kilowatin (163 hv) maksimitehon ja muhkean 395 newtonmetrin väännön. Niiden turvin Nexo kiihtyy paikaltaan 100 km/h-nopeuteen vain 9,2 sekunnissa ja saavuttaa luokkansa parhaan huippunopeuden 179 km/h.

Ympäristöystävällinen polttokennojärjestelmä käyttää vetyä edeltäjiään tehokkaammin. Sen ansiosta uuden Nexon toimintamatkaksi yhdellä tankkauksella arvioidaan lähes 700 km (WLTP-mittaustapa). Luku on parempi kuin millään muulla polttokenno- tai akkusähköautolla. Toimintamatka on täysin vertailukelpoinen perinteisiin polttomoottoriautoihin, ja sen ansiosta pitkienkin matkojen taittaminen sujuu vaivattomasti.

Uutta kehitystyötä edustava auton perusrakenne sisältää kolme samanlaista vetytankkia. Jokaiseen niistä mahtuu 52,2 litraa vetyä, jonka pakkaustehokkuus on huippuluokkaa. Suuresta polttoainemäärästä huolimatta uuden Nexon tankkaaminen kestää vain viisi minuuttia.

Hyundai Nexo on suunniteltu toimimaan myös äärimmäisissä olosuhteissa, ja auton kylmäkäynnistys sujuukin jopa lämpötilan ollessa ‒30°C. Polttokennon erittäin luja rakenne sekä uusi ohjausjärjestelmä tekevät Nexosta todella kestävän.