Täyssähköautojen ja hybridien korkeajänniteakkujen takuissa on suuriakin eroja. Hyundain 8 vuoden tai 200 000 kilometrin takuu kuuluu markkinoiden parhaimpiin.

Mielikuvissa sähköautojen ja hybridien akkukesto on helppo rinnastaa kuluttajaelektroniikkaan. Lähes jokaisella on kokemusta matkapuhelimesta, jonka akku tuntuu vanhenevan viimeistään kahden vuoden kuluessa. Todellisuus on kuitenkin hyvin erinäköinen. Esimerkiksi Hyundailla täyssähköautojen ja hybridien korkeajänniteakkujen takuu on kahdeksan vuotta tai 200 000 kilometriä, riippuen kumpi täyttyy ensin.

Hyundai Motor Finlandin tekninen neuvoja Herkko Sippola kertoo, ettei Suomessa ole tullut toistaiseksi vastaan yhtään Hyundain ekoautoa, johon olisi ollut tarpeen vaihtaa akustoa tai edes akkumoduuleita. Käytännössä sähköautojen akustot on suunniteltu niin, että ne kestävät koko auton elinkaaren, ja vielä sen jälkeenkin niissä riittää virtaa muihin käyttötarkoituksiin.

Toisin kuin yleisesti luullaan, sähköauton akkupaketti ei ole yksi iso kokonaisuus, vaan se koostuu useista moduuleista, joita pystytään tarpeen vaatiessa korjaamaan tai vaihtamaan yksitellen. Näin huhupuheet siitä, että pienikin vika turmelisi koko sähköauton kalleimman yksittäisen osan eli akun, ei päde. Akkua voidaan korjata moduuleittain, vaikka kyseessä onkin aina suuri korjaustyö, jos hyvin suojattua akkupakettia lähdetään purkamaan. ”Akkumoduulien vaihto on työnä melko suuri, koska se vaatii akkupaketin irrotuksen. Kustannuksena korjaus on kuitenkin huomattavasti alhaisempi kuin koko akun vaihtaminen uuteen”, Sippola toteaa.

Autoilijan kannalta oleellisinta on kuitenkin se, ettei akun vanhenemisesta tarvitse kantaa huolta pitkän takuun ansiosta.

Oikea lataustapa pidentää akun ikää

Vaikka sähkö- ja hybridiautojen korkeajänniteakut ovat pitkälti huoltovapaita, autoilija voi omalla käytöllään myös pidentää akun käyttöikää.

”Suurin yksittäinen akustoa vanhentava tekijä on se, jos pikalatausta (DC) käytetään jatkuvasti eikä autoa ladata lainkaan normaalilla (AC) lataustavalla”, Sippola kertoo.

Hyvänä nyrkkisääntönä voi Sippolan mukaan pitää sitä, että mitä hitaammin autoa pystyy lataamaan, sen parempi akun keston kannalta. Latausajan ja akun vanhenemisen kannalta hyvä kompromissi on normaali AC-lataus, joka toimii Hyundai IONIQ electricissä enimmillään 6,6 kW:n teholla ja Kona electricissä 7,2 kW:n teholla. Pikalatauksessa molemmat autot kykenevät 100 kW:n lataustehoon.

Sippola kertoo, ettei Suomen talviolosuhteiden ole huomattu vaikuttavan akkujen vanhenemiseen. Sähköautoilijan on kuitenkin syytä huomioida esimerkiksi pitkille matkoille lähtiessä, että akkua ei saa jättää lähelle tyhjää, sillä akun varaustaso laskee hitaasti pysäköitynäkin.

Akuissa riittää virtaa kierrätettyinäkin

Sähköautojen akkupakettien pitkästä iästä kertoo sekin, että niissä riittää kapasiteettia hyödynnettäväksi vielä siinäkin vaiheessa, kun ne on poistettu liikennekäytöstä. Hyundai tekee akkujen kierrätyksessä maailmanlaajuisesti yhteistyötä suomalaisen Wärtsilän kanssa. Sähköautoista poistetuista akuista voidaan valmistaa esimerkiksi suuria energiavarastoja teollisuuden käyttöön.

Toistaiseksi liikennekäytöstä poistettuja akkuja on vasta vähän tarjolla, mutta vuonna 2025 Hyundai ja Wärtsilä arvioivat kapasiteettia olevan markkinoilla 29 gigawattitunnin verran. Ensimmäinen Hyundai IONIQ electric- ja Kia Soul EV -täyssähköautoista poistetuista akuista rakennettu yhden megawatin tehoinen energiavarasto on sijoitettu Hyundai Steelin tehtaalle.