Palataanpa perusteisiin: mitä sähköautojutuissa pyörivät termit oikeasti tarkoittavat?

Sähköautoaiheiset tekstit vilisevät kilowatteja, kilowattitunteja, CHAdeMOja ja ties mitä uusia termejä. Tämänviikkoisessa Vuosi sähköllä -jutussa palaammekin lähtöpisteeseen, ja otamme kertaukseen sähköautoilun termit. Kun ne omaksuu, huomaa, ettei sähköautoiluun liittyvät asiat lopulta ole monimutkaisempia kuin tutut 95E, 98E, diesel, biodiesel…

Energia ja teho
Sähköauton akkuun varastoidun energian määrää mitataan tavallisesta sähkölaskusta tutuilla kilowattitunneilla, lyhennettynä kWh. Esimerkiksi Vuosi sähköllä -sarjan päätähden, Hyundai Ioniq Electricin, akun kooksi valmistaja kertoo 28 kilowattituntia. Yhden akullisen hinnan voi laskea katsomalla omasta sähkösopimuksesta kilowattitunnin ja sähkön siirtomaksun hinnan ja kertomalla sen 28:lla.

Kilowatti, kW, on tehon yksikkö, joka on polttomoottoreistakin tuttu. Jos yhden kilowatin teholla tehdään työtä tunnin ajan, vaatii se energiaa yhden kilowattitunnin verran.

Tutustu kaikkiin termeihin Moottorin Vuosi Sähköllä artikkelikokoelmasta.