Sähköautolla kylmään erämaahan

Sähköautoilu on viime vuosina edennyt Suomessa suurin harppauksin. Kolme vuotta sitten Hyundai IONIQ Electric oli todella merkittävä uutuus ja 28 kWh akustokin tuntui riittävältä. Sittemmin sähkö-IONIQiin on tullut isompi akusto ja markkinoille on tullut suuri määrä kokonaan uusia automalleja. Viimeisen vuoden aikana K-lataus on ripotellut kahden pikalaturin latauspaikkoja ympäri maata, ja nyt myös aiemmin hankalasta Itä-Suomesta voi ajaa sähköautolla melko kätevästi ainakin kaupunkeja kohti.

Lapin suunnassa on silti vielä vaikeaa, vaikka Rovaniemelle on tullut lisää pikalatureita, ja Oloksella on auennut kokonaan uusi latauspaikka, ainakin Lapland Hotelsin asiakkaille. Kun lasketaan Levin Hullun Poron hyvämaineinen laturi ja Pellon Vihreän Pysäkin usein rikki oleva laturi, sisämaassa Kajaanin pohjoispuolella on latureita vain neljässä paikassa. Haaste kertautuu kylmässä, koska yhdellä akullisella saavutettava toimintamatka lyhenee väkisin. Tämä johtuu toisaalta häviöiden kasvamisesta, toisaalta lämmityksen viemästä energiasta.

Haasteeseen on nyt vastattu, kun Sähköautoilijat ry lähti tammikuun 30. päivä Kirsi Immosen järjestämälle matkalle kohti kylmää pohjoista erämaata. Reissu on jatkoa viime vuonna järjestetylle talvitourille. Tänä vuonna reissun pääkohteeksi valikoitui Ruotsin lapissa sijaitseva Jokkmokk, jossa tapaamme sähköautoilijoita Ruotsista ja Norjasta. Sieltä ajetaan sivistystä vältellen Pyhätunturille ja Rukalle, josta ajetaan takaisin etelään. Reissun tarkoitus on pistää sähköautot kovaan testiin, parantaa ymmärrystä näiden toiminnasta ääriolosuhteissa ja toki myös näyttää, mihin sähköautot pystyvät.

 

Winter Tourilla mukana Hyundai KONA Electric, Jaguar I-PACE, Renault Zoe, Tesla Model 3 ja Mercedes-Benz EQC

Mukana on tällä kertaa viisi sähköautoa. Hyundai KONA Electric ja Jaguar I-PACE olivat sellaisenaan mukana jo viime vuonna. Nämä autot edustavat hyvää vakiintunutta käytettävyyttä ja pitkää toimintamatkaa eri hintaluokissa. Renault Zoesta mukaan saadaan uudistettu painos, jossa on aiempaa suurempi akusto ja ensimmäistä kertaa varsinainen pikalataus mukana. Lisäksi mukana on kaksi kokonaan uutta automallia joita ei vuosi sitten vielä ollut Suomessa saatavilla: Tesla Model 3 ja Mercedes-Benz EQC.

Pitkän matkan sähköautoilu uusilla reiteillä vaatii hieman suunnittelua lataustaukojen järjestämiseksi. Matka etenee sopivia pikalatauspisteitä yhdistelemällä. Sopiva taukoväli riippuu sekä sähköauton ominaisuuksista että seurueen mieltymyksistä. Viime vuonna otin KONA Electricin kanssa lähtökohdaksi 350 kilometrin toimintamatkan täydellä akulla. Yli 80 prosenttiin ei kannata ladata jos ei tarvitse, koska viimeiset prosentit latautuvat yhä hidastuvalla nopeudella ja KONAssa raja on noilla tienoin. Halusin myös jättää akkuun lähtökohtaisesti aina 10 % ylimääräistä. Näillä rajauksilla sain taukoväliksi 245 km, joka olikin varsin hyvä mittatikku käytännössä, siis kaikkein kylmimpiä olosuhteita lukuun ottamatta.

Viime vuonna suurin haaste löytyi Kajaanin ja Rukan väliltä, jolloin 30 asteen pakkassäillä KONA pääsi perille lopulta kilpikonnamoodissa, tehorajoitukset päällä. Rukalle olisi päässyt ongelmitta, jos Kajaanin jälkeen olisi ollut tarjolla pikalatausta, jos KONAn akusto olisi ollut hieman suurempi tai ladannut nopeasti täyteen asti, tai jos sen sisäinen laturi olisi ollut tehokkaampi. Type 2 -latauksessa KONA Electric lataa noin 7 kW teholla, kun latauslaitteessa olisi tehoa käytettävissä yleensä 22 kW. Tulevassa MY20-KONAssa on tarjolla 11 kW laturi, joka on Comfort-varustelutasossa lisävaruste ja Style-varustelussa mukana. Tehokkaampi sisäinen laturi ei ole kaikille tarpeen, mutta Lapissa ilman pikalatureita nopeampi laturi lyhentää latausajasta kolmanneksen pois. Kahden tunnin ruokatauko on pitkä, mutta kokemuksena silti huikeasti kolmen tunnin ruokataukoa lyhyempi.

Viime vuosi opetti, että suurin tai kenties ainoa haaste Lapin sähköautoilussa on lataus. Siihen on jälleen valmistauduttu varaamalla latauslaitteita ja voimavirtaa käyttöön eri yöpymispaikoissa ja suunnittelemalla päivittäiset ajomatkat latausmahdollisuuksien ehdoilla, vaikka toki haasteita etsien. Sähköautot arkipäiväistyvät, mutta talvinen matka pohjoista kohti tarjoaa vieläkin yllin kyllin seikkailua ja uusia kokemuksia.

 

 

KONA Electric ja matala aurinko

Kirjoittaja: Jonni Lehtiranta